Anonym, 11 år
18. april 2023
Jeg tror jeg har angst og jeg ved ikke hvordan jeg skal få det sagt
Jeg tror jeg har angst og jeg ved ikke hvordan jeg skal få det sagt så jeg ender altid med bare at blive hjemme hele dagen og jeg tør ikke gå i skole for jeg er bange for at mine venner skal spørge hvorfor jeg ikke har været i skole. Hvad skal jeg gøre?

GirlTalks svar
Kære dig,
Først og fremmest vil jeg lige skrive, at det er modigt, at du skriver herind til mig - det er vigtigt, at du rækker ud, når du har brug for det, og det har du lige gjort, så det er mega sejt!
Du skriver, at du tror, at du har angst - jeg tænker, at det må være mange og store tanker at gå med, når man er dig. Jeg fornemmer også, at det bliver en negativ spiral for dig at være i, hvor du bliver hjemme, hvilket gør det endnu sværere at komme tilbage i skolen igen, fordi du er bange for at blive spurgt ind til dit fravær.
Jeg kan godt forstå, at du synes, det ville være grænseoverskridende at fortælle om, at du ikke har det godt - og specielt hvis en af dine venner ville spørge ind i skolen. Måske det ville hjælpe at fortælle det til en af dine venner, når I ikke er i skole? Så kunne det være lidt nemmere at komme i skole igen - fordi du ved, at din ven er der og ved, hvordan du har det. Hvis ikke du har mod på det, tænker jeg også, at du måske kan snakke med dine forældre eller din lærer om det? Det kan være svært og grænseoverskridende at snakke om - men det er så vigtigt, at nogle ved, hvordan du har det, så du kan få det bedre. Hvis ikke du ved, hvor du skal starte, kan du måske vise brevet her til dem, og fortælle at det er dig, der har skrevet det - så kan det måske sætte en samtale i gang. Hvad tænker du om det?
Du er også altid velkommen til at skrive ind til mig og mine søde kollegaer i rådgivningen - så er vi også klar til at snakke med dig om det hele. Du er så værdifuld, og du fortjener at have det godt<3
Mange kærlige knus fra Emilie <3