Elisabeth, 11 år
28. april 2023
Jeg tror at jeg har angst og ADHD
Jeg føler jeg har angst og ADHD men jeg ved ikke hvordan jeg skal spørger min mor om jeg må få det testet
Jeg har et meget stort temperament og bliver tit sur ked af det eller irriteret. Hvis at jeg bliver rigtig sur så stiller jeg mig ikke og råber af personen der gjorde noget. Nej jeg løber væk finder et badeværelse og stor græder. Men hvis jeg bliver irriteret så råber jeg.
Jeg tror jeg har angst fordi jeg har bare noget med jeg kan ikke falde i søvn om aftenen uden min telefon lægger i lader og den skal lægge ved siden af mig. Jeg er bange for at der går brand i huset hele tiden. Jeg har skiftet værelse bare for at kunne have en brandalarm på mit værelse. Og nogle gange så besvimer jeg nærmest når jeg frk går forbi vores tørretumbler eller hvis jeg ligger i min fars seng.
Der er seriøst noget galt med mig please hjælp mig jeg kan ikke mere jeg er ved at bryde helt sammen som om hele jordens vægt er oven på mig. Hjælp bare hjælp

GirlTalks svar
Kære Elisabeth,
Mange tak for dit brev. Det er sejt af dig at skrive ind, og jeg håber at jeg kan hjælpe dig <3
Først og fremmest, så forstår jeg godt at du føler, at du "er ved at bryde helt sammen, som om hele jordens vægt er ovenpå dig". Det kan være rigtig svært at gå med de tanker og bekymringer, som du har lige nu, og det er tydeligt når jeg læser dit brev, at du har det svært. Jeg føler med dig, og du skal vide, at tingene nok skal blive gode igen.
Jeg bliver nysgerrig på, om du mon har delt dine tanker med nogen før? Måske det også kunne være rart for dig at dele med enten din mor eller anden du stoler på. Tankerne har det nemlig med at fylde meget, når vi holder dem for os selv. Så måske kan det at sige dem højt, lette dig en smule? Måske også så du ikke føler at du står med alting selv <3
Du spørger hvordan du kan spørge din mor om du kan blive udredt for angst og ADHD og jeg tænker, at en god måde at gøre det på kan være, at fortælle din mor om de ting du oplever - ligesom du lige har gjort her, i dit fine brev. Du kan eventuelt vise din mor brevet, og derefter tage en snak med hende om de oplevelser og tanker du gør dig lige for tiden. Derfra kan I kontakte din læge, som kan hjælpe dig videre til en som ved mere om ADHD og angst.
Du er altid meget velkommen til at skrive ind til os, hvis du har behov for at få lettet dit hjerte. Vi vil meget gerne lytte til dig og rådgive dig så godt vi kan <3 Jeg håber, at du kan bruge mit svar. Husk, at selvom verden føles rigtig tung lige nu, så skal det hele nok løse sig.
Alt det bedste,
Mathilde