Emma, 13 år
28. april 2023
Hvad gør jeg med min menstruation når jeg skal bade til sommer?
Hej brevkasse
Nu håber jeg ikke at denne besked lyder mærkelig. Jeg har haft min menstruation i lidt over et år, og jeg har kun brugt bind. Men det bliver altså ret træls til sommer, fordi jeg elsker at tage på stranden og sådan noget med mine veninder, og det kan man jo ikke med bind på. Jeg har overvejet tampon, men ved slet ikke om jeg er gammel nok, og hvordan det føles. Det lyder ret ubehageligt... Jeg ved ikke om det gør ondt, og om der er andre ting man kan bruge i vandet når man har mens?
Kh en lidt fortvivlet pige<3

GirlTalks svar
Kære Emma,
Tak for dit brev hertil Girltalks brevkasse.
Først vil jeg fortælle dig, at din besked bestemt ikke er mærkelig! Jeg ved at de tanker, du har dig, er nogle tanker som rigtig mange kvinder og piger gør sig, især når det bliver sommer.
Det kan nogle gange føles bøvlet og træls at have menstruation, når man har en masse sommerplaner om at bade og være bekymringsfri. Så jeg kan rigtig godt forstå, at du er fortvivlet over hvad du kan gøre ved det.
Du nævner selv, at du har overvejet tampon men slet ikke ved om du er gammel nok, og hvordan det føles. Dertil kan jeg fortælle dig, at der slet ikke er nogle aldersgrænse for tampon. Tamponer har til formål at gøre livet nemmere for piger og kvinder med menstruation. Nogle bruger tamponer fordi de foretrækker det fremfor bind eller menstruationskop, mens andre mest bruger tampon når det er nødvendigt – såsom når de skal bade.
En tampon kan godt føles lidt underlig første gang man bruger den, og nogle gange kan den endda svært at sætte op. Det kan være en rigtig god ide, at tage sig god tid første gang man skal bruge en tampon. Både så kroppen kan være afslappet og du bedre kan fornemme hvordan det bedst skal gøres, men også for at mærke efter om den sidder korrekt og behageligt.
En tampon skal helst ikke gøre ondt, og hvis den skulle gøre det, kan det være af flere forskellige grunde. Der findes f.eks. forskellige størrelse tamponer, som kan have betydning for hvordan den mærkes. Desuden kan man som sagt også opsætte den, så den ikke sidder helt behageligt, men så kan man hive den ud og prøve forfra.
Som du selv skriver i brevet, kan det lyde ret ubehageligt, men det er bestemt ikke noget du skal være bange for. En vigtig ting at huske ved tampon er dog, at den højst må sidde i skeden i otte timer! Og man anbefaler at man skifter tamponen ligeså ofte som bind, for at sikre god hygiejne i området <3
Hvis du skulle finde ubehag ved en tampon, eller slet ikke have lyst til at bruge den, så findes der også menstruationskopper. Det er en lille kopformet silikone form der opsættes i skede lidt ligesom en tampon, men modsat en tampon, skal den ikke smides ud, fordi den kan vaskes og bruges igen. Der er mange piger og kvinder som finder fordele ved en menstruationskop. Du kan prøve at undersøge det ved at google, eller måske endda spørge nogle om de kender til det.
Hvis du har mod på at bruge en tampon eller en menstruationskop, kan du jo prøve at øve dig en dag, hvor du ikke har travlt eller skal noget vigtigt. Så kan du i dit eget tempo mærke efter.
Det kan også være, at du kan tale med dine veninder om det hele. Hvis de har fået deres menstruation eller bare ved noget om det, så er jeg sikker på at de vil hjælpe dig og måske har de endda nogle gode råd.
Jeg håber at du får mulighed for at gøre lige præcis det du har lyst til, uden at din menstruation skal forhindrer dig <3 Husk at du altid er velkommen til at skrive til vores rådgivning, hvis du har flere spørgsmål !
Kærlig hilsen
Sara