Fie, 15 år
02. maj 2023
Skal jeg skjule det, eller skal jeg være ærlig?
Jeg har altid troet jeg var til piger. Jeg har altid tjekket de andre piger ud i badet efter idræt og da jeg gik til spejder da jeg var 12-13 år var jeg flere gange sammen med en pige i et telt. Jeg har også været sammen med en veninde i forbindelse med en soveaftale. Jeg er så for ikke så længe siden kommet ud til mine veninder og mine forældre. Min mor tog det pænt og mine veninder var fantastiske. De slog ring om mig og sagde jeg var sej og holdt om mig. Men i fredags var jeg til en fest. Det er faktisk en af de første jeg har været til og jeg fik også lidt at drikke. En dreng var så sød og følge mig hjem selv om det var en megaomvej for ham og jeg inviterede ham lige ind på en cola fordi det var så pænt af ham. Jeg har værelse i kælderen så min forældre hørte ikke noget. Det endte så med at vi kyssede og jeg havde bukser nede og han tog kondom på og var i mig og jeg kom. Jeg var totalt overrasket og var så glad. Men jeg fortryder jo at jeg er kommet ud til mine forældre og veninder for nu passer det jo slet ikke hvad jeg har sagt. Jeg er bange for at mine veninder skal synes jeg bare gjorde mig intressant overfor dem og vil rynke på næsen af mig. Hvad skal jeg gøre, skal jeg skjule det eller være ærlig? Hjælp mig!

GirlTalks svar
Kære Fie,
Mange tak for dit fine brev. Du er god til at sætte ord på din situation, og det er dejligt at du vil dele den med Girltalk. Jeg håber, at mit svar kan hjælpe dig videre herfra <3
Først vil jeg sige til dig, at du er både sej og modig. Der er rigtig mange der ikke tør være åbne omkring deres seksualitet, men det gør du, og det er så fedt. Jeg tror, at mange vil finde inspiration og styrke i dig, til selv at turde være åbne omkring deres seksualitet. At turde være åben omkring hvem man er og ikke lægge skjul på det, har også den effekt, at den potentielle skam der kan følge med at have "en anden" seksuel orientering end dem man kender, simpelthen bliver kvalt. Skam lever allerbedst i det skjulte - der får den lov til at vokse sig stor, og pludselig skammer man sig helt vildt over noget, som man måske slet ikke har grund til at være flov over.
Af samme årsag synes jeg, at du skal være lige så åben og ærlig overfor dine venner og din familie, som du har været indtil nu. Jeg kan godt forstå din frygt for hvad de vil tænke om at du er sprunget ud, og pludselig kommer og siger at du har været sammen med en fyr, men når de har været så skønne overfor dig da du fortalte om din tiltrækning til piger, vil de med garanti være lige så skønne og forstående overfor, at du har haft en dejlig seksuel oplevelse med en fyr.
Hvis nogle rynker på næsen af, at du kan "skifte" mellem køn på den måde, og oplevelse seksuel tiltrækning til både drenge og piger, så kan du fortælle dem, at det er noget af det mest naturlige i verden, og at du bare går med din mavefornemmelse, og gør det du synes er dejligt - uanset om det er med en pige, eller med en dreng. Bare at gøre det man synes er rart, og ikke lægge bånd på sig selv, er en egenskab rigtig mange mennesker kunne lære noget af, og som jeg tror at du mestrer <3 Der er intet krav om, at man skal være 100% til ét køn. Det er altid okay, at prøve tingene af og hoppe lidt frem og tilbage.
Men jeg vil også lige sige her til sidst, at du ikke er forpligtet til at fortælle nogen som helst, omkring hvem du er sammen med. Så hvis du ikke har lyst til at dele det med din familie og venner, så skal du heller ikke. Vi skal kun dele det, vi har lyst til <3
Hvis du har brug for et lyttende øre eller et godt råd, så er du altid velkommen til at skrive ind til os.
Held og lykke med det hele, og masser kram herfra.
Alt det bedste,
Mathilde