Forvirret pige, 12 år
14. april 2023
Jeg er i tvivl om jeg har fået min menstruation
Hej Girltalk!
Jeg er en pige på 12,5. Idag har været en meget speciel dag. Jeg har været hos min mormor og spise frokost, da jeg pludseligt skulle på toilettet ASAP (efter at have spist 2 fiskefileter skulle det jo ud!) Så da jeg var i gang med at tørre mig, var der ikke kun noget brunt på papiret men også noget rødt. Jeg tænkte ikke meget over det da jeg har haft voldsom dårlig mave før. Da jeg var kommet hjem og skulle på toilettet var der en rød streg i mine trusser og på trusse kanten. Der var kun rødt og intet “afføring” så det lignede ikke et såkaldt bremsespor da det var rødt. Jeg har haft mange kramper diverse steder, men jeg er i tvivl om jeg har fået min menstruation. Please hjælp.
Kh.
Forvirret pige

GirlTalks svar
Kære du,
Tak for at skrive et brev herind til pigetanker. Jeg vil prøve at svare dig bedst muligt <3
Du skriver, at du havde en speciel dag hvor du var på toilettet og opdagede noget rødt, da du tørrede dig. Senere på dagen var der også noget rødt i dine trusser og du har haft diverse kramper. Du er i tvivl om du har fået din menstruation. Det kan jeg godt forstå. Det er altid spændende og specielt med den første menstruation.
Jeg kan selvfølgelig ikke med sikkerhed sige, at du har fået din menstruation. Men ud fra du ting du har fortalt mig, med det røde i dine trusser og mavekramperne, kunne det rigtig godt tyde på, at du har fået din menstruation <3
Da mange kan være meget i tvivl om hvad de skal gøre, når de har fået menstruation for første gang, så kan det være rart at dele det med en. Måske du kunne tale med din mor, mormor eller anden som du ved også har menstruation. De har måske nogle gode råd til dig. Du kan også læse mere om menstruation på vores hjemmeside. Husk på at det er helt normalt at have menstruation og at de fleste piger og kvinder får det.
Held og lykke og husk også at du altid er velkommen til at skrive ind på vores chat og sms-rådgivning.<3
Kram fra Isabella