Frederikke, 11 år
02. maj 2023
Hvad hvis de andre opdager, at jeg har menstruation?
Hej jeg er en pige på 11år og har lige fået min menstruation for 5 dage siden.Om ondsdagen har jeg idræt og er bange for at folk ville opdage at jeg har fået det jeg har sagt det til 1 person og hun har det også hvad skal jeg gøre.

GirlTalks svar
Kære Frederikke,
Tak for dit brev. Jeg tror, at mange piger på din alder kan relatere til dit spørgsmål og få glæde af at vide, at de ikke er alene. Jeg håber at du kan bruge mit svar på dit brev <3
Det er vigtigt at du ved, at menstruation er noget af det mest naturlige i verden - selvom det kan virke skamfuldt, når man lige har fået menstruation, fordi det er nyt og nogle måske rynker på næsen af det, så er der intet forkert ved at have menstruation. Tværtimod. At den er kommet er kun godt, og et tegn på, at din krop fungerer præcis som den skal. Du er nået en alder, hvor din krop producerer de kønshormoner, som dannes i puberteten, og det vil ske for alle på et tidspunkt.
Når det så er sagt, så kan jeg godt forstå din frygt for, at de andre skal opdage at du har fået menstruation, når I har idræt. Det kan føles pinligt og afslørende, og de følelser forstår jeg godt, at du gerne vil undgå. Jeg tænker, at det faktisk vil blive ret svært for de andre at opdage at du har fået menstruation, medmindre du bløder igennem. Du kan undgå at bløde igennem ved at skifte bind ofte, og bruge et bind som er stort nok, og som passer til den mængde blod du bløder, så det ikke når at blive fyldt i løbet af idrætstimen <3 Du kan også snakke med din veninde om hvad hun gør sig af tanker, i forhold til menstruation og idræt?
Jeg vil råde dig til at læse vores "Viden Om" indlæg om menstruation lige her, og hvis du har brug for mere vejledning, råd, eller bare at blive lyttet til, så er du meget velkommen til at skrive ind til os
Alt det bedste,
Mathilde