Nellie , 16 år
09. maj 2023
Jeg er bange for at mine forældre opdager at jeg ryger
Hej Girltalk.
Jeg stor i den meget svære situation, fordi min far har fundet en pakke af mine cigaretter i min taske. Han tog fat i mig og var pisse sur. Jeg løg og sagde det var en af mine veninders, som jeg bare skulle holde for hende. Jeg tror lidt at min far stadig har en mistanke om at det var mine, men jeg håber bare han har lagt episoden lagt væk. Problemet er nemlig at jeg kan komme i store problemer hvis han finder ud af at jeg ryger. Jeg tror ærligtalt at han vil smide mig ud af huset, fordi han ikke tolerere det. Hjemme hos min mor, er det hele bare meget lettere, fordi hun ikke ved en skid om at jeg ryger. Jeg er bare røv bange for min far. Jeg har virkelig overvejet at stoppe så han ikke "igen" finder ud af noget. Men mit støreste problem er bare, at jeg virkelig IKKE kan stoppe. Jeg er blevet så afhængig, at jeg virkelig er begyndt at ryge meget, og hvis jeg ikke ryger 3-4 cigaretter om dagen, kan jeg bryde helt sammen, fordi jeg har røget så meget.
Min rygning har bare virkelig fået mig til at få det bedre, efter jeg har været igennem så meget lort. Min mor og fars skilsmisse tog så utrolig hårdt på mig, og det var også i den periode jeg begyndte at ryge. Det at ryge får mig til at glemme alt det dårlige i mit liv, og det er som om at rygningen er et slags frirum for mig. Jeg ved godt at det er så pisse dumt at ryge. men jeg kan ikke stoppe, som i virkelig ikke. Jeg er så bange for at jeg får det så utroligt dårligt igen, hvis jeg stopper. (Hele min veninde gruppe ryger også, så jeg vil heller ikke føle mig udenfor)
Jeg ved bare virkelig ikke hvad jeg skal gøre.. Jeg vil ikke have mine forældre finder ud af at jeg ryger, men jeg vil heller ikke stoppe, fordi jeg er bange for at falde ned i et dybt hul igen. Hvad skal jeg gøre? Har i nogen ideer
Hilsen Nellie

GirlTalks svar
Kære Nellie,
Det er virkelig sejt og modigt, at du deler din historie med mig <3
Først og fremmest vil jeg sige, at jeg tror mange kan genkende dine følelser i forhold til hvad du går i gennem lige nu. Det lyder på dig som om du har gjort dig nogle rigtig gode overvejelser omkring dit forhold til rygning, såsom at du ikke kan stoppe med at ryge, selvom du reelt ønsker at stoppe af hensyn til dine forældre og ikke mindst dig selv. Dette taler for, at du er en meget velreflekteret og betænksom pige, der også tager hensyn til andre <3
Jeg forstår dit brev som, at rygning sommetider giver dig et frirum og kan være en flugt fra de svære perioder, men samtidig kan være årsagen til, at du mistrives, hvis du ikke ryger et bestemt antal cigaretter om dagen. Du nævner dog også de positive indvirkninger som rygning har haft på dig - det har hjulpet dig gennem svære perioder for eksempel i forbindelse med dine forældres skilsmisse. Du skriver også, at du ryger, fordi hele din venindegruppe ryger og du af denne årsag ikke vil føle dig udenfor.
Ud fra alt det, kan jeg godt forstå at det hele fylder rigtig meget hos dig. Når jeg læser dit brev omkring det du har gået igennem, og dine relationer til dine forældre og veninder, så giver det faktisk god mening at rygningen er blevet dit frirum. Selvom jeg selvfølgelig ikke vil opfordre dig til at ryge. Men der er faktisk forskning der peger på, at unge der har det svært, oftere starter med at ryge, end andre unge der har det godt. Derfor bliver jeg nysgerrig på, om din afhængighed af rygning, faktisk kunne være et udtryk for, at du kæmper med rigtig mange ting? Måske kan du genkende det? <3
Grunden til at jeg fremhæver, at rygningen og hvordan du har det kan hænge sammen, er for at skabe en større forståelse for, hvorfor vi kan blive afhængige af fx rygning, alkohol osv. Du skriver selv, at du ikke føler at du kan stoppe, hvilket jeg tænker giver god mening, hvis rygningen er det eneste som "hjælper" dig. Men måske ville det i højere grad være godt for dig at dele de svære ting du går med, med nogen? Det lyder i hvert fald hårdt, at skulle gå med alle de ting selv.
Hvis du har mod på det, så tror jeg at det ville være godt at snakke med dine forældre om det hele. Jeg ved godt det lyder rigtig svært, men jeg tænker at det ville være godt for dig, at de blev sat ind i hvordan du går og har det. Hvis du synes det er svært at åbne samtalen, så kunne du måske vise dem dit brev og mit svar? På den måde kan de få en indsigt i din situation, uden at du behøver at forklare det hele. Måske de også kunne hjælpe dig med at finde en som du kunne tale med - måske en psykolog, terapeut eller et helt andet tilbud? Jeg ved at der findes mange gratis tilbud til unge, også nogle hvor de både hjælper med at stoppe med ens afhængighed og samtidig er et rum hvor man kan tale om det der er svært.
Jeg håber virkelig at mit svar har kunne give dig noget. Og du skal vide at jeg hepper på dig, for jeg ved godt at det er en svær kamp, både at stoppe med at ryge men også at række ud når man har det svært <3
Jeg linker lige til nogle forskellige gratis tilbud, som enten du selv eller sammen med dine forældre kan kigge nærmere på:
Stoplinien er et tilbud i samarbejde med sundhedsstyrelsen, som har forskellige tiltag, såsom et forum for andre der ryger og gerne vil stoppe, og en gratis telefonrådgivning.
Headspace er et gratis tilbud til unge, som har brug for nogen at tale med. De tilbyder både chatrådgivning og fysiske møder med deres frivillige. Her kan man gå i forløb, hvis man ønsker det.
GirlTalks chat og SMS-rådgivning er også gratis og vi har åbent hver aften. Her skriver du med andre unge kvindelige rådgivere, og man kan skrive ind om alt det der fylder.
Kæmpe GirlTalk kram herfra <3