Olivia , 12 år
02. maj 2023
Testen viser, at jeg har flere diagnoser
Jeg tog en online test og jeg ved godt at de ikke altid passer helt, men de viste at jeg har angst og OCD det med OCD er jeg ikke i tvivl om jeg har nemlig mange tvangstanker, jeg sagde det til min mor men hun syntes at \'\'det var da mærkeligt at jeg tog den test" og "det passer ikke" jeg tog en test om depression i dag og den resulterede mellem grad af depression jeg ved ikke hvordan jeg skal sige til at jeg tror at jeg har angst, OCD og måske endda depression 😭

GirlTalks svar
Kære Olivia,
Mange tak for dit brev. Sejt af dig at dele dine bekymringer med Girltalk. Jeg vil gøre mit bedste for at besvare dit brev <3
Jeg kan godt forstå at du har været nysgerrig og derfor har taget en online test. Nogle gange har vi brug for svar på, hvorfor vi har det som vi har det. Andre gange kan det også bare være for sjov. Dog skal man huske på, at testene ikke kan give en vurdering af din psyke, og derfor kan de på ingen måde fortælle noget om hvorvidt du fejler OCD, angst eller depression.
Den eneste der kan give dig et brugbart svar på det, er en læge. Derfor vil jeg råde dig til, at fortælle din mor årsagen til, at du tog testen i første omgang. Jeg går ud fra, at det er fordi du har mistanke om at noget er galt, og at du derfor fik trang til at finde ud af det, og så var en online test den nemmeste og hurtigste løsning - fortæl din mor, at du bekymrer dig om det, og at du godt kunne tænke dig at finde ud af, om du har en diagnose. Du kan eventuelt vise din mor det brev du har sendt herind. Måske kan det hjælpe med at få hul på samtalen? <3
Jeg er ked af, hvis en online test har sat så meget frygt og tristhed i gang i dig <3 Men måske kan det her som sagt, være en måde at åbne samtalen om hvordan du har det med din mor <3
Skriv meget gerne ind til vores rådgivning, hvis du får brug for råd eller et lyttende øre. Vi vil gerne være der for dig.
Alt det bedste,
Mathilde