Pige, 12 år
01. januar 0001
Pubertet
Hej jeg er rigtig bange for at få mens og alt andet jeg er virkelig usikker og kan ikke tænke på andet.
Jeg føler bare at jeg aldrig bliver klar til at få min mens.
Jeg har hår forneden og er ved at få under armene.
Og har haft udflåd i et år
Er rigtig bekymret og kan ikke tænke på andet og føler mig ikke klar
Vh 12 årlig pige

GirlTalks svar
Kære du <3 Tak for dit brev.
Det du taler om, er en proces, der kaldes pubertet - og det er helt normalt! Din krop forandrer sig, og det kan godt føles lidt mærkeligt at miste sin "pige krop" og i stedet få en "kvinde krop".
Jeg forstår godt, at det kan være skræmmende at få sin menstruation. Ingen er rigtig er klar, når det sker. Man bliver bare klar, når det sker, fordi at det er man nødt til. Det er desværre ikke noget vi selv kan bestemme. Vores krop bestemmer det for os, hvornår den er klar til at forandrer sig. Prøv at stol på, at din krop kender dig bedst og ved at du godt kan klare det <3
De første par måneder vil det nok være lidt nyt og ubehageligt for dig, og det er okay. Men med tiden vil du nok indse, at det er en ligeså normal ting i livet som at spise og sove. Det vil fylde mindre og mindre og mindre.
Har du talt med dine veninder om det? Måske er der nogen af dem, som allerede har fået det? Eller måske er dine veninder også bange, og så kan i kan holde hinanden lidt i hånden og være bange sammen?
Det er helt i orden at være bange og ikke føle sig klar - men jeg er sikker på, at du nok skal klare at få din menstruation <3 Det er ikke så skræmmende som det lyder.
Mvh Johanne