Salami, 10 år
28. april 2023
Mine kønslæber er ikke lige store!
Køndslæber ikke lige store!
Kære Girltalk
Salami her jeg er i alderen 10 år
Jeg har tit været i tvivl om om jeg var normal fordi,mine køndslæber ikke er lige store.det gør mig bange. Fordi er jeg nu normal eller unormal. Den ene kønslæber er stor og den anden kan slippe er lille. Det gør mig meget forvirret fordi at man kan se den store kun slæbe udenfor skeden det gør mig meget meget meget forvirret.
Mvh salami

GirlTalks svar
Kære Salami,
Først og fremmest vil jeg blot fortælle dig, at det er helt vildt sejt, at du skriver herind til Girltalk. Det er rigtig vigtig at dele sine tanker med nogle <3
Du beskriver, at du er bange for, at du er unormal, fordi dine kønslæber ikke er lige store. Jeg kan fortælle dig, at du slet ikke er alene med disse tanker. Bekymringer omkring ens underliv opstår typisk i din alder, altså omkring pubertetens begyndelse, eftersom der sker rigtig mange forandringerne dernede. Når piger går i puberteten, så sker der utrolig mange ting med kroppen, som kan være svært at forholde sig til, fordi man jo aldrig har prøvet det før. Derfor er det rigtig sejt, at du åbner op og skriver herind til Girltalk.
Jeg vil starte med at fortælle dig, at du er helt normal. Der er ingenting at være bekymret for. Du er blot igang med at træde ind i puberteten, og der kommer til at ske rigtig mange ting de næste år for dig og din krop. Kønslæberne vokser, der kommer kønsbehåring, hår under armene, brysterne vokser og meget andet.
Men jeg vil prøve at dykke lidt mere ned i snakken om kønslæber. Der findes de ydre kønslæber og de indre kønslæber. De indre kønslæber er ofte dem, som vokser. De kan vokse i forskellig hastighed, og de kan også ende med at være forskellige størrelse. De små kønslæber kan sagtens vokse ud og blive længere end de store kønslæber. Det er helt normalt, og det sker hos rigtig mange kvinder. Man kan altid bruge et spejl til at følge med i udviklingen hos sig selv forneden. I starten kan man godt blive forskrækket, fordi ens underliv ændrer sig, men det kan du være helt tryg ved. Jeg kan sagtens forstå, at du tvivler på, om det der sker forneden hos dig er normalt - især fordi det ofte ikke er noget man snakker så meget om. Men du er helt normal <3
Det skal dog nævnes, at der også findes andre årsager til forstørrede kønslæber. Det kan for eksempel være under samleje, hvor de svulmer op, eller ved infektioner i underliv. Så hvis du føler, at der er noget rødme eller andet ubehag dernede, så kan du altid tage til lægen og få en undersøgelse.
Du er altid velkommen til at skrive ind til Girltalks chat- og SMS-rådgivning, der har åben hver aften, hvis du har brug for at tale mere om kroppens udvikling eller andre ting, der måske kunne fylde hos dig.
Derudover ville jeg forslå dig at lytte til Girltalks podcast: "En guide til vores underliv ft. Khunderlivet og Venusspejlet". Jeg har selv lige lyttet til denne podcast i weekenden, og den beskriver netop dette emne, som dette brev handler om - nemlig underlivet og dets udvikling. Jeg håber, at mit svar på dit brev har givet mening, og du kan bruge det til noget.
Kærlig hilsen,
Laura <3