Amanda, 14 år
09. august 2023
Hvad er det næste skridt?
Jeg har i den seneste tid nok følt jeg er ret intresseret i piger. Så her i ferien har jeg været en del sammen med en veninde. I starten af ferien så vi sådan en ungdomsserie hvor der var to piger der godt ku li hinanden og så sagde min veninde at det kendte hun altså godt. Jeg blev sygt glad for anede ikk at hun også havde det sådan. Så jeg sagde at sådan følte jeg altså også. Min veninde blev også glad og vi krammede. Men vi har så snakket om at at det er lid svært for vi har jo været veninder i flere år. Altså pludslig at se anderledes på hinanden. Vi har så valgt at sove sammen nøgne et par gange. Altså vi har ikke lavet noget men vi har jo betragtet hinanden og sådan. Altså lissom for at komme igang ellerhvad man skal sige. Jeg synes det har været godt og det synes min veninde også men vi synes stadig det er svært at komme vidre herfra når man bare har været veninder før. Kan vi gøre noget for at det blir lettere og hvad kunne næste skridt være?

GirlTalks svar
Kære Amanda,
Tak for at skrive ind til GirlTalk og for at dele dine tanker med os. Jeg vil starte med at sige, at det er helt normalt at føle sig usikker omkring sin seksualitet. Der er mange piger, der skriver ind med de samme følelser som dig.
Jeg synes det giver rigtig god mening, at det kan være svært at komme videre fra hvor I er nu, når I har været veninder i lang tid. Dog kan det være spændende at udforske denne verden med en god veninde, som man føler sig tryg med. Husk på at selvom I udforsker denne verden sammen, betyder det ikke at jeres venskab stopper eller alt behøver at ændre sig.
I forhold til dit spørgsmål omkring hvad I kan gøre, for at det bliver lettere og hvad det næste skridt kan være, så vil jeg først og fremmest nævne, at jeg synes det er godt, at I tager den tid det tager og ikke forhaster det. I skal gøre det I er komfortable med og i jeres eget tempo. Det lyder som om I er gode til at snakke om at det er svært at krydse den grænse når man i forvejen er veninder. Derfor synes jeg, at I skal blive ved med at snakke åbent også selvom det kan være lidt svært og grænseoverskridende.
Hertil kan det omvendt være spændende at fortælle hinanden om jeres fantasier osv. Det kan også være en god måde at udforske ens seksualitet ved at tale om det med hinanden. Så kan I langsomt vænne jer til tanken om hinanden i denne setting og blive mere trygge ved at tage skridtet videre herfra.
Mit vigtigste råd er, at I tager det i jeres eget tempo og gør det I begge har lyst til <3
Jeg håber, at du kan bruge mit svar og at din veninde og dig får mulig for at udforske hinanden lidt mere. Du er altid meget velkommen til at skrive med en af vores rådgivere på GirlTalks rådgivning, hvis du gerne vil chatte videre med os.
Kærlig hilsen og mange kram fra
Frederikke