Ida, 12 år
01. januar 0001
Jeg er bange for at få HPV-stikket
Hej girltalk er lidt halv bange for at få det der hpv stik for ved ikke rigtigt om der nogen for min klasse der har fået det eller
Om det bare er noget man holder hemmeligt? Håber det gav bare lidt mening

GirlTalks svar
Kære Ida,
Først og fremmest tusind tak for dit brev og for at dele dine tanker med GirlTalk - jeg vil prøve at svare dig så godt, jeg kan <3
At være lidt bange for at få stik fra vacciner er helt klart noget, mange kan nikke genkendende til. Jeg er sikker på, at du ikke er alene om at have det sådan.
HPV-vaccinationen bliver tilbudt alle børn, fra de fylder 12 år. Den beskytter blandt andet piger mod livmoderhalskræft og andre typer kræft i de ydre kønsorganer, og det er et tilbud, som de fleste unge heldigvis tager imod for at beskytte sig selv. Det kan selvfølgelig være, at det gør lidt ondt at få vaccinationen, men den kan til gengæld beskytte dig og andre unge mennesker gennem livet <3
Jeg kan godt forstå, hvis du måske synes at HPV er svært at snakke om, men det behøver bestemt ikke at være noget hemmeligt. Vaccinationen er en ting, som alle på din alder bliver tilbudt, og det kan måske være, at andre går med præcis de samme tanker som dig.
Mit bedste råd vil nok være, at du prøver at spørge andre ind til vaccinationen - det er som sagt noget, vi alle vil blive tilbudt på et tidspunkt, så det er en helt normal del af livet og jeg synes, at det er så sejt at du spørger ind til det her. Derfor tænker jeg, at andre måske vil kunne lige så meget ud af at starte snakken om det<3
Jeg bliver nysgerrig på, om du har delt dine tanker med en af dine forældre også? Det er dine forældre der skal give samtykket til at du må få vaccinen, eftersom du er under 18 år. Derfor kunne det være en god idé at tale med dem om det.
Jeg håber, dette brev kan give dig lidt mere ro i maven, eller måske bare give anledning til at snakke med andre om HPV-vaccinen med nogen i dit liv. Det er helt normalt at tænke over stikket, og du er kun mega sej, fordi du tør åbne op og spørge ind til emnet. Endnu en gang tusind tak for dit spørgsmål, og jeg ønsker dig alt det bedste fremover <3
Hvis du har brug for at tale med os igen, så er du også velkommen til at skrive ind til vores gratis rådgivning, der har åbent hver aften <3
Mange knus fra Kamilla