Josephine, 17 år
09. august 2023
Jeg føler tit at der ikke er nogen mening med mit liv
Hej Girltalk.
Jeg er en pige på 17 år, jeg har siden slutningen af fokeskolen - start gymnasie (1 og 2.g) følt at jeg mangler substans til min tilværelse, ikke i form af venskab eller fritidsaktiviteter, men snarerer i form af mening. Jeg føler tit at der ikke er nogen mening med mit liv.
Jeg begyndte at selvskade (Cutting) som en følgeskade af tanken, hviket førte til en endnu størrer grad af selvhad og skam, hvilket jeg ikke har fortalt til nogen, da jeg ikke ved hvordan. Jeg stoppede med at selvskade, men trangen følger mig stadig. Hele tilværelsen følelse ligegyldig og tanken om selvmord skræmmer mig ikke, det er mere tanken om hvor rart det ville være, ikke at leve mere der skræmmer mig.
Derfor skriver jge ind for at spørge, hvad man kan gører hvis man føler sig distanceret fra sin ungdom og sig selv, er det muligt at finde tilbage til et sted, hvor man ikke har en knugende følelse i brystet når man tænker på sin fremtid?

GirlTalks svar
Kære Josephine,
Hvor er jeg glad for at du skriver ind til GirlTalk, det er vildt sejt at du rækker ud og gerne vil have noget sparring. Jeg vil gøre mit bedste for at svar dig <3
Du skriver at du føler der ikke er nogle mening med dit liv, og det er slet ikke unormalt og du er absolut ikke den eneste der har/ har haft det sådan. Specielt ikke der hvor du er i livet nu, der kan være nogle forventninger, enten fra dig selv, folk du kender eller bare samfundet generelt, til at du skal vide hvad du vil efter gymnasiet, så der er klart at der er en masse tanker nu omkring hvad mening med det hele egentlig er.
Det er helt okay ikke at vide hvad der skal ske, og hvad meningen med det hele er. Folk finder meningen med livet mange forskellige steder, nogen finder det igennem religion, andre gennem familie, deres karriere, en del af mening med livet for mig, er at sidde herinde hos GirlTalk og kunne rådgive og støtte piger og unge kvinder.
Jeg er så stolt af at læse at du er stoppet med at selvskade, helt af dig selv, det er virkelig sejt! Der er rigtig stor forskel på tanken og at handle på den, men jeg kan godt forstå hvorfor det stadig fylder for dig. Det du skriver, både omkring selvskade, selvmord, men også det at du skriver ind, virker på mig som om du rigtig gerne vil leve et godt liv og trives, det synes jeg du skal holde fast i, hvis tankerne nogle gange bliver for meget.
I GirlTalk taler vi med mange, som også kæmper med selvmordstanker og/eller selvskade, så jeg er sikker på at mange kan genkende de følelser du beskriver. Når jeg har skrevet med piger, som har selvmordstanker, har samtalerne ofte handlet om, hvad det er man gerne vil væk fra. Selvmordstankerne opstår som et symptom på, at der er noget i ens liv som ikke fungerer. Så de handler ofte mere om et ønske om at få fred fra noget eller komme ud af en bestemt situation eller følelse, end et reelt ønske om at ville dø. Kan du mon genkende det jeg beskriver? <3
Det er helt bestemt muligt for dig at nå tilbage til et sted, hvor du ikke føler angst over fremtiden, tomheden eller selvmordstankerne. Hvad kan du så konkret gøre, det er jo meget forskelligt alt efter hvad der føles rigtigt og overskueligt for dig, men jeg vil gerne præsentere dig for nogle forslag.
Min erfaring er, at når vi snakker med andre om det der er svært, så letter det følelserne indeni. At snakke om hvordan du går og har det med enten venner, forældre, en lære eller gennem noget professionel hjælp kan mindske den ensomhed og tomhed, der ofte opstår når man går med alt det svære selv. Jeg ved godt det er nemmere sagt end gjort, men jeg tror virkelig på, at vi kan mere sammen med andre. Ingen kan eller skal gå gennem alt det svære i livet helt alene<3
Du kan til hver en tid også bruge vores rådgivning i GirlTalk. Mange piger skriver ind, hvis de synes det er svært at sætte ord på deres følelser eller kæmper med en masse svære tanker. Det kan hjælpe at snakke med en fra vores rådgivning, hvor man er anonym. For mange af pigerne får de mod til at række ud til dem de har i deres liv, for andre er det bare rart at få alle tankerne og følelserne ud til en som vil lytte. Uanset hvilket behov du har, så er vi her i hvert fald for dig, hvis du vil <3
Det kan også være en hjælp at skrive de tanker du har ned. Jeg er selv rigtig glad for at skrive mine tanker ned, når der sker for meget oppe i hovedet, og det kan være alt mellem himmel og jord. Når man skriver sine tanker ned, kan det give den effekt at de bliver mere synlige og "fysiske", og det kan faktisk hjælpe til at det bliver nemmere at overskue dem eller forholde sig til dem. Måske det kunne være rart for dig at prøve, hvis du ikke allerede har gjort det. Du kan med fordel skrive lidt ned hver dag, måske inden du skal sove. På den måde tømmer du også lige hovedet for alle de svære tanker og så ødelægger det ikke din søvn.
For nogen kan det at komme ud og gå nogle ture eller bevæge kroppen på en anden måde, hjælpe til at komme ud af hovedet og ned i kroppen. Det er især rigtig godt hvis du oplever noget uro i kroppen. Husk på at alt i os hænger sammen. Så når vi oplever meget uro eller kaos i vores tanker, så forgrener det sig ned i vores krop. Det kan både give spændinger i musklerne, dårlig søvn eller hovedpine og kvalme. Så en god idé er, at gøre noget godt med sin krop, så den kan få afløb fra alle spændingerne. Meditation, et godt langt bad eller vejrtrækningsøvelser er rigtig brugbare, når man skal give sin krop og sind lidt ro <3
Hvis vi undertrykker alt det svære vi går med, så vokser det sig langsomt større. Så jeg tror på at vi er nødt til at give de tanker og følelser lidt opmærksomhed og plads. Man skal være nysgerrig på sig selv - Hvorfor oplever jeg de her tanker? Hvorfor føler jeg de her følelser? Hvad kunne jeg have brug for? På den måde kan man give sig selv lidt selvomsorg i form af at tage sig selv og sine følelser alvorligt. Så hvad er det, de her tanker prøver at fortælle dig? Måske ved du det allerede, måske skal du fortsat være nysgerrig på dem.
Ingen tanker er farlige, selvom vi oftest får lyst til at flygte fra det svære. Men jeg kan mærke at du er en fighter! Og du har så meget mod og vilje, at du skal nok kunne klare det her også. Jeg synes ikke du skal klare alting selv, så ræk ud enten til nogen du stoler på eller os i rådgivningen <3
Jeg håber du kunne bruge mit svar til noget - og at du har fået lidt inspiration. Jeg synes i hvert fald du er rigtig sej, både for at skrive herind, men også for alle de overvejelser du har gjort dig og de handlinger du allerede har taget. Jeg hepper på dig ! <3
Alt det bedste til dig!
-Ann