Kjers, 18 år
21. august 2023
Jeg føler at jeg skuffer på alle planer
Hej Girltalk...
Jeg er en pige på 18 år der lige er startet i 2g i gymnasiet. Jeg må ærlig indrømme at intet er særlig fucking fedt ligenu. Jeg føler jeg skuffer på alle planer. Både socialt og akademisk.
Jeg startede i 1g med glæde og en følelse af at være spændt og klar på at møde nye mennesker. Jeg gik året før på efterskole, som gjorde så meget godt for mig. Jeg har altid været meget optaget af hvad andre tænkte om mig, være en overthinker og nok også det man ville kalde en "people pleaser", men efterskole lærte mig at ligge lidt af alt det bag mig og bare prøve og springe ud i noget nyt, uden at skulle tænke så meget over det hele.
Jeg startede som sagt i 1g i grundforløbklasse og havde en helt fantastisk klasse, men det var hårdt de første 2-3 uger. Jeg har altid haft svært ved at omstille mig til nye ting, og bare slappe af i at alting ikke er nemt fra starten af. Men det blev hurtigt virkelig godt i den her grundforløbsklasse, jeg fik nogen helt ekstremt gode veninder og det gav mig det vildeste selvtillidsboost at kunne forme nye venskaber så hurtigt og jeg følte mig virkelig "liked". Tiden kom så til at vi skulle ud i vores stamklasser og jeg har altid vidst hvad jeg ville. Dog valgte næsten alle mine grundforløbspiger samme studieretning og det gjorde mig rigtig meget i tvivl, fordi den retning jeg gerne ville have havde et rigtig dårlig ry på min skole, men jeg valgte at følge det jeg altid havde vist jeg ville, nok også med lidt pres fra mine forældres side, og mine piger endte alle i klasse sammen.
Jeg endte i min største frygt, næsten ren pigeklasse og med nogen piger jeg slet ikke kunne forstille mig at have noget tilfælles med. Da vi startede blev min frygt desværre opfyldt. Snakken var akavet, mere akavet end det burde være, og venskaberne føltes forceret og uden kemi. Jeg fik muligheden for at flytte efter en måned, hvor to af de piger jeg snakkede rigtig godt med faktisk valgte at flytte, men jeg valgte at give det en chance og håbede bare virkelig det hele bare tog lidt længere tid end jeg var vant til. Jeg havde jo lært fra efterskole at give folk en chance og lade dem åbne op og nogen dage var virkelig gode. Det har jeg fortrudt ligesiden.
Klassen er fuldstændig forfærdelig. Vi laver ingenting sammen, jeg føler ikke jeg har noget tilfælles med nogen af pigerne og når vi snakker er det så fint, men der mangler kemi og venskaberne bliver næsten aldrig til noget udenfor skolen.
Jeg holder i med fingerneglene for efter vi er startet i 2g efter sommerferien er det som om der er blevet dannet grupper over hovedet på mig og de piger jeg virkelig snakkede godt med har dannet en gruppe udenom mig. Hvilket jeg ALDRIG er vant til...
Jeg har så mange gode veninder udenfor klassen og rundt omkring fra efterskole og folkeskole og har aldrig som sådan haft svært ved at få nye veninder, eller venskaber men det her er en som en kamp der ikke kan vindes. Vi kan snakke og have det så sjovt den ene dag og næste dag kan det hele være vildt akavet og jeg kan nærmest føle de ignorere mig. Det er SÅ mærkeligt og jeg føler nærmest de er bipolare.
Det påvirkede mig så meget at jeg sidste år faldt 1-2 karaktere ned i alle fag. Det akademiske har altid været det jeg aldrig rigtig skulle kæmpe for og derfor var det endnu et nederlag. Jeg fungerede hverken socialt og kunne hellere ikke præstere på det niveau jeg selv og folk omkring forventede. Jeg er så ked af det hele tiden og føler jeg gang på gang går ind på skolen med den tanke om at jeg skal ind og vinde en evig krig som ikke kan vindes.
Det er SÅ fucking udmattende og jeg er så lost, forvirret og så så så træt...
Jeg ved ikke hvad jeg helt forventer af svar til det her brev, men jeg tror bare virkelig jeg har behov for at høre jeg ikke er helt skør og en kæmpe taber for det føler jeg mig virkelig som...

GirlTalks svar
Kære Kjers,
Tak for dit brev og for at dele dine tanker her!
Jeg vil gerne starte med at skrive til dig, at du bestemt ikke er skør eller en taber! Jeg synes det er så sejt af dig at skrive herind og dele dine tanker med mig, og du klarer det hele mega flot!
Gymnasietiden er en rigtig svær tid, da der er rigtig mange ting man skal og mange steder, hvor man skal præstere. Både i forhold til det skolemæssige, men bestemt også i forhold til alt det sociale og de forventninger, der også er til dette. Du skal vide, at du går igennem hårdt arbejde, og at du ikke er alene om at have det sådan. Hvor er jeg glad for at høre om dit efterskoleophold og alt det, du har lært af dette og det lyder til, at du stadig holder fast i det - bliv endelig ved med det! <3
Jeg kan godt forstå, hvis du føler dig presset mellem det faglige og det sociale, og jeg genkender virkelig mange af de ting, som du beskriver fra min egen gymnasietid. Jeg gjorde meget ud af at holde fast i de venskaber, jeg havde udenfor skolen, som var gode for mig, og som gav mig god energi. Det hjalp mig til at få et pusterum fra skolen, og til at kunne fokusere mere på det faglige, for det er meget drænende at sidde i en klasse, som man ikke trives i <3
Jeg tænkte på, om du har delt nogle af dine tanker med nogle af dine andre venner uden for skolen? Det kunne være de også selv stod i lignende situationer, og måske havde prøvet noget, der hjalp eller hjælper dem? Ellers har gymnasier også studievejledninger man kan tage fat i, og jeg er sikker på, at de gerne vil hjælpe med alt fra klasseproblemer, trivsel og det faglige <3
Det er bestemt ikke rart at komme tilbage fra sommerferie og så føle, at der er sket ting "over hovedet" på en. Det vigtigste er, at DU har det godt og husker på, at der ikke er noget galt med dig - du er lige som du skal være <3
Jeg håber at du kunne bruge mit svar til noget. Du lyder som et skønt menneske og jeg ønsker dig alt det bedste, det fortjener du virkelig!
Hvis du får brug for det, skal du vide, at du altid er velkommen til at skrive ind til rådgivningen. Her kan du skrive med en sød rådgiver, som er klar til at lytte <3
Knus fra Simone