Klara, 15 år
01. januar 0001
Jeg føler mig bare så usikker på min krop
Hejsa Girltalk, jeg er 15 og har ikke fået mens endnu. Jeg er den eneste pige i min klasse og når vi har sådan noget sexualundervisning spørger lærerne altid om hvem der ikke har fået det endnu og jeg har det så ubehageligt med at række hånden op som den eneste. Jeg skal til og i 9. klasse og har været den eneste siden 7. Jeg begynde også først at få bryster i starten af 8. og de er stadig meget små, føler mig bare helt forkert og går med to puder i min bh eller push up pads så de ser større ud. Drengene har også kommenteret på mine små bryser og jeg føler mig bare så usikker. jeg ved godt alle kroppe er smukke og sådan men sådan føles det ikke, og føler mig bare alene i det.

GirlTalks svar
Kære Klara,
Tusinde tak for at dele dine tanker her! Hvor er det modigt af dig og samtidig mega vigtigt emne du skriver ind med! Jeg vil prøve at give dig så godt et svar som muligt.
Til at starte på, vil jeg fortælle dig, at der er flere piger, der henvender sig til os omkring manglende menstruation både på chat, sms og her i brevkassen. Selvom du er den eneste i din klasse, der ikke har fået det endnu, er du derfor ikke den eneste, der ikke har fået sin menstruation før 9. klasse.
Vores kroppe udvikler sig så forskelligt gennem puberteten. Gennem samtaler med andre unge piger, har jeg fundet ud af, at der er både kan være fordele og ulemper ved at være enten sen eller tidlig i pubertet. Så alle har hver deres i forhold til deres udvikling. Det er samtidig helt normalt at føle usikkerhed. Det kan jeg i hvert fald godt genkende!
Det er så svært, når man går og sammenligner sin krop med andres, om det er dem fra klassens eller dem på sociale medier. Uanset hvad, så kan man virkelig gøre sig selv ked af det, ved kun at fokusere på, dér hvor man har "mangler". Jeg er sikker på, at du har mange flere styrker end du selv lige ser! <3
At drengene har kommenteret på din krop, synes jeg er helt forkert af dem. Det er på ingen måde i orden, og jeg er sikker på, at de også ville blive såret hvis det var omvendt. Jeg ville ønske at deres kommentarer ikke havde en betydning for dig, men jeg kan godt selv huske hvor meget jeg selv lagde i andres folks kommentarer eller meninger om mig, da jeg var på din alder. Så det fylder desværre bare.
Jeg kan også godt forstå, hvis du oplever, at det er ubehageligt, at skulle række hånden op som den eneste til seksualundervisningen. Hvad der sker med din krop, er ikke noget, du skal føle dig tvunget til at dele med nogen andre. Hvis du er nervøs for, om dine lærere kunne finde på at bede alle, der ikke har fået menstruation, om at række hånden op, vil jeg råde dig til at snakke med dem om det.
Jeg vil gerne præsentere en lille "selvværdsøvelse" for dig. Den har jeg selv prøvet og anbefalet til mine veninder. Det kan være en god hjælp, at lære at fokusere på de gode ting ved en, men jeg ved også hvor svært det er at ændre sit syn på sig selv. Med denne øvelse kan det måske blive lidt nemmere.
Øvelsen går faktisk bare ud på, at du hver dag enten om morgen eller om aftenen, skal se dig selv i spejlet og sige 3 gode ting. Det behøver ikke være om din krop, det kan også være: "Jeg er god nok som jeg er", "Jeg er et godt menneske", "Jeg er sød, hjælpsom og betænksom" - jeg er sikker på at du kan finde på mange andre gode ting at sige om dig selv også! I starten vil øvelsen måske føles lidt mærkelig, men over tid, hvis du gør det hver dag, vil du kunne mærke en forskel. Vi kan styre meget mere i vores tanker, end vi tror <3
Jeg håber at du har mod på øvelsen og hvis ikke er det også helt okay. Du skal vide at du er værdifuld uanset hvordan du ser ud <3
Husk at må skrive til vores rådgivning, hvis du har brug for at tale mere om det hele. Vi sidder altid klar og lytter <3
Jeg hepper på dig og ønsker dig alt det bedste !
Kæmpe GirlTalk knus herfra <3