Liva, 14 år
01. januar 0001
Jeg ser rigtig meget porno og onanerer
Jeg er en pige på 14 snart 15, og jeg ser rigtig meget porno og ornanere. Føler bare lidt jeg er den eneste fordi mine veninder siger de ikke gør det og så vil jeg ikke indrømme at jeg gør. Synes det sådan pinligt og kun noget drenge gør, føler mig næsten helt klam når jeg gør det , men jeg gør det stadig.
Er også begyndt at lugte virkelig meget dernede, ved ikke hvorfor. Og ja, jeg går tit i bad.

GirlTalks svar
Kære Liva,
Tak for at skrive herind til mig - det er dejligt at du rækker ud og skriver om dine tanker <3
Jeg kan godt forstå, at du føler dig alene med at se porno og at onanere, når dine veninder siger, at de ikke gør det - men du skal først og fremmest vide, at det er helt normalt; både det, de gør, og det, du gør. Vi er alle forskellige, hvad angår sådan noget, og i jeres alder kan det især også handle om, hvor man lige er henne i forhold til sådan noget - det kan ændre sig mange gange i løbet af et liv.
Måske det også kan være, at der er nogle af dine veninder, der ikke tør at fortælle, at de også ser porno og onanerer, fordi de ikke lige er klar til at snakke om det endnu - det er også en mulighed. Jeg synes uanset hvad, at du skal forsøge at hvile i det, du gør, og mærke efter, hvad der føles naturligt for dig <3
I forhold til at du lugter dernede kan der være flere grunde til det - men det kan også bare være, at det er, fordi du udvikler dig lige nu, eller fordi det er sommer og dermed lidt varmere dernede. Det er helt normalt at man kan opleve at der kan lugte på en bestemt måde i området. pH-værdien er meget lav i skeden, og derfor kan det give en syrlig lugt. Derudover kan ens udflåd både lugte og ændre konsistens alt efter hvor man er i sin cyklus. Hvis du er i tvivl, om der kan være noget galt, kan du altid opsøge din læge og få det tjekket - det er også helt normalt at være til sådan nogle undersøgelser en gang imellem.
Man kan ikke gøre så meget ved den naturlige lugt man har, men en god hygiejne og hyppigt skift at undertøj, kan hjælpe på det. Brug aldrig sæbe med parfume eller deodorant i området. Det kan skabe en ubalance i pH-værdien, og give både allergiske reaktioner eller skedesvamp. Brug altid enten kun vand eller intimsæbe uden parfume, når du skal vaske dig.
Du kan også tjekke, hvad der ellers er blandet skrevet herinde om kroppen i forhold til sådan noget - måske det kan give dig flere perspektiver på både sex, onani og kroppen. Derudover er du altid velkommen til at skrive til os i rådgivningen, hvis det er noget, du har lyst til at skrive mere om <3 jeg tænker, at du er lige som du skal være!
Knus fra Emilie