Nana, 14 år
06. august 2023
Selvtillid, selvværd og mad
Hej girltalk.
Jeg har længe gået med rigtig mange tanker og ved ikke rigtig hvordan jeg skal få det til at gå væk.
Jeg har længe kæmpet med dårlig selvværd og selvtillid, jeg har her i sommer været på en girl power camp for at se om jeg kunne få lidt flere venner og skabe et fælleskab med andre der havde det lige som mig!
Det var virkelig sjovt og mega hyggeligt, men efter vi kom hjem har jeg kun været sammen med en. Jeg føler mig mega ensom og har alt for mange tanker.
Jeg også det ofte kan være svært at ikke at få dårlig samvittighed når jeg spiser. Jeg svinger rigtig meget i vægt og jeg synes det er så irriterende da folk i min familie også kommentere på det! Ikke noget dårligt, men de konstatere bare jeg enten har taget på eller tabt mig helt vildt meget. Jeg prøver at spise sundt men kan jo også godt lide søde sager, jeg prøver at sige til mig selv at det er okay at tage på eller svinge i vægt da jeg er teenager, jeg vil gerne acceptere det men det kan jeg ikke. Jeg prøver at løbe hver anden dag og er startet i et trænings center men jeg føler ikke at set er nok! Kan i hjælpe mig eller give mig nogle gode råd, det kunne jeg virkelig godt bruge!
Hilsen Nana

GirlTalks svar
Kære Nanna,
Tusind tusind tak for dit brev, det er så sejt at du skriver herind til os og deler dine tanker med os<3
Til at starte med skal du vide, at jeg førhen har skrevet med flere piger som har ligende tanker- så jeg er helt sikker på at du ikke er alene om at have dem, selvom man kan føle at man er det.
Ud fra det du beskriver i dit brev, kan jeg godt se at det kan være svært at være dig i den situation du er i, hvor du kæmper med selvtillid og selvværd hver dag i denne tid. Det lyder ikke til at du har det rart, og det kan jeg godt forstå, da det er en nederen og hård følelse at gå rundt med. Dette kender jeg selv til, og er egentlig meget normalt at have nogle gange.
Jeg vil også lige nævne at jeg synes det er pisse sejt af dig, at du har prøvet at gøre noget ved de tanker du går rundt med, ved at tage til Girl Power camp for at få dig nogle venner og være en del af fællesskabet og forhåbentlig møde nogle der har det på samme måde. Jeg er glad for du nød det og syntes at det var hyggeligt, det lyder det også til!<3 Jeg er ked af at du føler dig ensom, det lyder hårdt..:( men jeg er sikker på at du nok skal finde dig nogle flere venner du kan hænge ud sammen med, tingene går nogle gange bare langsomt. Men jeg tænker at det er dejligt for dig at du har en du er sammen med fra Campen. Jeg synes du er rigtig godt på vej!<3
Jeg kan mærke din gejst for at få det bedre! Jeg synes du er mega sej, det skal du vide, og jeg synes du tager nogle gode skridt på vej mod de tanker du gerne vil af med. Nogle gange går tankerne ikke med det samme, men skal have tid. Og dette er helt normalt skal du vide, og jeg tror på at du kan klare det og få det bedre med de svære ting du går igennem!<3
Hvis der også er nogle andre piger fra Campen du også gerne vil være sammen med efter i er kommet hjem, så tænker jeg da godt at du kan skrive til dem og finde en dag, hvor i kan være sammen og lave noget hyggeligt<3 Det er bare med at hoppe ud i det nogle gange, og det ved jeg at du kan<3 Du er pisse sej!
Husk at alle er forskellige og unikke på hver deres måde, som du også er. Og heldigvis for det, for verdenen ville være et kedeligt sted, hvis alle mennesker var ens<3
Når man er 14 år gammel, som du er, så sker der rigtig mange ting og ens tanker kan køre og køre rundt, hvilket er normalt. Man udvikler sig, får nye venner, begynder at mærke nye ting og tanker, osv osv. Og jeg er sikker på de andre piger er i en lignende situation, hvor de også tumler rundt med lignende tanker. Så jeg er sikker på, at flere af dem godt kan sætte sig ind i din situation<3
Det andet du skriver omkring dårlig samvittighed når du spiser, lyder virkelig hellere ikke rart, men rigtig hårdt for dig at gå igennem:( En ting mere du skal vide er at der også sker rigtig meget med ens krop i din alder. Og det kan være svært at føle med med udviklingen og man kan føle sig forkert nærmest som du lidt beskriver det. Alle kroppe er flotte på hver deres måde. I din alder kan ens krop jo ændre sig hele tiden, da du er i udvikling, hvilket er meget normalt. Dette kan også være en af grundende til din familie måske lægger ekstra mere mærke til det, da du er under udvikling. Jeg kan godt forstå du synes det er irriterende og måske endda kan føle utilpas. Jeg synes det er sejt af dig igen at du prøver at tænke på at det er okay, da du er teenager, og den tanke synes jeg du skal holde fast i, for det er du nemlig!
For som du selv siger, så kan man svinge i vægt som teenager, dette er såååå normalt. Det er også sket for mig mange gange. Jeg kan godt forstå at det er svært at acceptere, men det er vigtigt at holdefast i tanken om at der ikke er nogen "rigtig" måde at se ud på, og at vi alle er smukke på hver vores måde<3
Du løber endda og tager i fitness centeret. Det synes jeg virkelig er sejt endnu igen. Du er pisse sej og jeg ved du nok skal opnå de ting du gerne vil komme i mål med! Jeg tror på dig. Man kan få følelsen af at det ikke er nok, som du gør, hvilket er helt normalt, men jeg tænker at med de ting du allerede er bevidst om og gør, så er det nok<3
Jeg tænker på om du har overvejet at snakke med en voksen om de tanker du deller med mig? En fra din familie eller andet? Eller om du måske har god veninde du kan dele dine tanker med? Ellers så skal du vide, at du altid er velkommen igen til at skrive ind i Girltalks rådgivning, hvis du har brug for at skrive mere.
Jeg håber du kunne bruge mit svar til noget og måske har fået lidt mod på det hele- du fortjener at være glad og ikke føle dig ensom<3
Kærlig hilsner
Maria <3