Sara, 15 år
22. august 2023
Findes der en måde jeg kan få større bryster på?
Føler at mine bryster ikke vokser mere. Jeg gik i puberteten da jeg var omkring de 11 år og begyndte at få bryster meget tidligere end mange andre piger fra min klasse. Dog føler jeg at jeg er “gået i stå”. føler ikke de har vokset de sidste 2 år, hvor imod alle mine veninder har “overhalet” mig. Jeg dyrker rigtig meget sport så ved ikke om det kan have noget at gøre med ddt. Jeg bliver så frustreret og usikker over det især fordi jeg føler at der er meget tøj jeg ikke kan gå med på grund af mine små bryster. Findes der en måde jeg kan få større bryster på??

GirlTalks svar
Kære Sara,
Tusind tak for dit brev i brevkassen <3
Jeg vil først og fremmest sige, at jeg synes at det er mega flot og modigt af dig at skrive herind og dele dine tanker. Jeg vil også sige, at jeg tidligere har skrevet med flere piger, der har haft nogle af de samme tanker, som du lyder til at have - så du er helt sikkert ikke alene om at have dem, selvom det måske kan føles sådan.
Du skriver at du er frustreret og usikker over størrelsen på dine bryster, og at det især fylder hos dig, fordi du føler, at det påvirker hvilket tøj du kan gå med. Ud fra det du beskriver kan jeg godt forstå, at det er noget du tænker over. Det er aldrig sjovt at føle sig begrænset af noget fysisk.
Jeg kan desværre godt nikke genkendende til, at noget tøj bare ikke passer til alle former og størrelser. Jeg oplever også nogle gange, at jeg forelsker mig i en kjole eller en bluse, der desværre ikke sidder godt, fordi den og min krop ikke er et match. I de tilfælde synes jeg, at det hjælper at tænke: "den passer ikke til min krop" i stedet for at tænke: "min krop passer ikke til den". Det er ikke din krop, der er noget galt med. Jeg håber, at du vil prøve at tænke sådan, hvis du køber eller prøver noget tøj, der ikke passer. Det er ikke din krop den er gal med, det handler simpelthen bare om at finde det tøj, der fremhæver din krop på de punkter, hvor du ønsker at fremhæve den.
Du nævner, at dine veninder har "overhalet" dig. Det kan være hårdt at føle, at man er gået i stå imens ens veninder fortsætter med at udvikle sig. Det lyder til, at den følelse opstår, fordi du sammenligner dig med dine veninder og deres kroppe. Det er noget vi mennesker desværre har en tendens til - at sammenligne os med andre, på godt og ondt. Jeg kender selv følelsen af at sammenligne mig med veninder, hvilket kan være rart, hvis det for eksempel handler om, hvor langt ens veninde er nået med sin aflevering, der skal afleveres i næste uge. I et sådan tilfælde er det rart at vide, at hun også synes, at det er en svær opgave og at man ikke sidder alene med følelsen af, at man ikke kan finde ud af den opgave man skal lave.
Når man derimod sammenligner sig på noget så individuelt som kroppe kan det være utrolig hårdt, fordi vi alle er så forskellige og som jeg nævnte ovenfor, så er det ikke din krop, der er noget galt med. Man kan nemt føle, at der er noget galt med ens krop, eller at man godt kunne tænke sig at se ud på en anden måde, når man sammenligner sig med sine veninder eller med andre. Det er bare så vigtigt at huske, at du er lige som du skal være.
Det handler om, at du når dertil, hvor du hviler i din krop, og det kan virkelig være udfordrende at nå dertil. Jeg håber dog, at du vil forsøge at nå dertil. Et sted at starte kan være ved at ændre på små tankemønstre, for eksempel som det jeg nævnte ovenfor med, at tænke, at det er tøjet, der ikke passer til din krop, fremfor at tænke, at det er din krop den er gal med. Det er uden tvivl lettere sagt end gjort, men jeg håber alligevel, at du vil prøve at tænke sådan. Måske du kan få noget godt ud af at lytte til nogle af GirlTalks podcast afsnit, der blandt andet ligger gratis tilgængeligt på Spotify. Der er blandt andet et afsnit, der hedder #støtdinmedsøster - Kropsusikkerhed og et der hedder Kropsaccept ft. Laura Keil & Ulrikke Skotte
Du nævner også, at du dyrker rigtig meget sport, det lyder skønt. Det at dyrke sport og være fysisk aktiv kan være enormt givende, både for krop og sjæl, så det håber jeg at du holder fast i og bliver ved med, hvis det er noget, der gør dig glad <3
Du skriver også, at du gerne vil vide om der er en måde, der kan hjælpe dig til at få større bryster på. Det er ikke til at vide, hvordan du og din krop udvikler sig. Det er dog helt sikkert, at alles bryster er forskellige og alle bryster ændrer sig igennem livet, og jeg tror også, at dit syn på dine bryster vil ændre sig med tiden.
Jeg håber, at du vil forsøge at finde en ro i, hvordan du ser ud og at du måske kan se anderledes på din krop og på hvor meget den kan rent fysisk både i forhold til sport og bare ud fra det faktum, at den bærer dig hver dag. Jeg tænker nogle gange over, at kroppen er for sej og vild, og at man ofte glemmer at tænke over alle de gode ting, der er ved ens krop og alt det den kan.
Måske du kan overveje at tale med en veninde eller en anden du føler dig tryg ved, det kan være rart at tale med ens nære om det, der fylder. Du vil muligvis også opdage, at de også føler sig eller har følt sig usikre på sin krop. Og måske der kan komme noget fint ud af det, det kan i hvert fald være rart at kunne spejle sig i andre og deres tanker og følelser. For de tanker du sidder med er der uden tvivl også andre, der har <3
Held og lykke med at finde mere ro i din krop, og husk at du er lige som du skal være. Du er altid velkommen til at skrive ind til vores rådgivning, hvis du bliver i tvivl om noget eller hvis du føler dig alene med dine tanker <3
De bedste hilsner,
Amalie <3