Sara, 15 år
01. januar 0001
Jeg kan seriøst ikke vente til 9. er overstået
Hej Girltalk
Jeg er en pige på snart 15 år og jeg skal i 9. om under en uge. Jeg er mega bekymret for hvordan det bliver, om jeg kan følge med i skolen og have nok venner osv.
Jeg har haft det sådan lidt svært de sidste par år og startede til psykolog for ca 3-4 måneder siden. 8. klasse var bare meget svært for mig og jeg havde slet ikke overskud til at være sammen med mine venner eller noget efter skole.
Jeg klarer mig egentlig okay i skolen og selvom det føles sådan er jeg jo ikke dårlig til de fleste fag. Jeg er bare bange for niveauet bliver sværere, og at jeg ikke vil have nok overskud til at lave mine lektier eller følge med. Jeg pjækkede også meget sidste år fordi jeg ikke havde overskud til at tage i skole, men jeg kan ikke have så mange fraværsdage i år og jeg er bare så bange for at det er for meget for mig.
Der har også været noget "drama" i min vennegruppe på 5 piger hvor en af dem skal på efterskole nu og to andre ikke rigtig kan lide mig og den sidste pige. Så nu er det ligesom kun mig og den ene pige og jeg ved bare ikke hvad jeg gør når hun nu er syg eller sådan noget, og de eneste piger jeg gerne vil være venner med går i en anden klasse så jeg ved ikke helt hvad jeg skal gøre.
Det er også bare svært hele tiden at være perfekt, og at skulle have et nyt outfit på hver dag og man SKAL gå i det rigtige tøj, og bruge 30min på makeup hver morgen og skal snakke med drenge (jeg er ret introvert så det kan være svært), og ikke have noget mærkelig med i madpakke, og heller ikke spise for meget i skolen (det synes jeg er wierd men det er åbenbart forkert at have for meget mad med i skole), og sørge for at følge godt med i skolen, og ikke sige eller gøre noget forkert.
Der er bare et rigtig stort pres og jeg kan seriøst ikke vente til 9. er overstået, sådan folk siger jeg skal nyde mit år i 9. men jeg sys det noget bs altså jeg nød helt sikkert ikke 8.
Ved bare ikke hvad der kan motivere mig til det her år.
Håber i har nogle gode råd xx

GirlTalks svar
Kære Sara,
Mange tak for dit brev! Virkelig sejt at du skriver ind og har mod på at dele dine tanker med os. Jeg er sikker på, at der er mange der kan relatere til dine situation. Jeg vil gøre mit bedste for at svare på dit brev <3
Jeg kan sagtens sætte mig ind i, at man kan have bekymringer om hvorvidt man kan følge med i skolen og have nok venner- da det fylder så meget i ens dagligdag. Især når det sidste skoleår også har været svært. Det er endvidere aldrig en rar situation når der er drama i ens vennegruppe eller når der er et pres på at være perfekt hele tiden. Det er helt naturlige tanker og følelser du sidder med, som du ikke er alene om.
Jeg tænker i forhold til det første du skriver med, at 8. klasse har været svært, er det vigtigt at huske sig selv på, at det nye skoleår ikke behøver at være ligeså svært og ubehageligt som det forhenværende. Man kan også gå og have sindssygt høje forventninger til et nyt skoleår - og specielt når det er det afsluttende, og så kan det nogle gange også bare skuffe, så tror også, det er fint for dig, at du bare ser det som endnu et år i skolen - håber det giver lidt mening for dig <3
Jeg tænker, at du sagtens kan prøve at se, om du kan gøre noget for, at du måske ville kunne komme til at få det bedre - hvis altså du har mod på det? Måske du kunne tage en snak med dine veninder eller med din bedsteveninde i vennegruppen om det drama, der foregår? Det kunne måske give dig lidt rum. Derudover kan du også snakke med dem om det pres, du føler, og måske snakke om, at du synes, at det med madpakken fx er lidt mærkeligt? Jeg synes i hvert fald, ligesom dig, at det lyder mærkeligt, så jeg tænker ikke, at du er den eneste i din vennegruppe heller.
Det lyder i hvert fald som om, at der er meget pres på dig, og jeg kan virkelig godt forstå, at du synes, at det er svært at efterleve <3 husk at du er god nok, som du er, selvom det måske kan være svært at tro på nogle gange - men det er du virkelig! Du behøver ikke leve op til alle de forventninger, såsom at man skal tale med drengene eller bruge et bestemt antal tid på makeuppen. You do you! Du skal gøre hvad der føles rigtigt for dig <3
Hvis du har brug for at skrive herind med mig eller en af mine søde kollegaer, må du endelig skrive til os i vores rådgivning - du er altid velkommen <3
Mange Girltalk og sensommer kram herfra