Silje, 16 år
03. september 2023
Jeg er bekymret for om jeg har angst
Hej Girltalk
Jeg har gået og været bekymret for at jeg måske har angst. Jeg har prøvet at tage sådan nogle online tests men jeg syntes ikke at det hjælper.
Jeg døjer meget med overtænkning, har svært ved at “performe” for andre og tænker meget over hvordan andre ser mig, jeg har haft to angst\/panikandfald indenfor ikke så lang tid med rystelser, vejrtrækningsproblemer og mavekramper.
Hvad findes der af forskellige former for angst? Og hvad er symptomerne på dem?
Vh Silje

GirlTalks svar
Kære Silje,
Tusind tak for dit brev. Jeg synes, at det er virkelig modigt, at du skriver ind til GirlTalk og deler dine tanker<3
Jeg er virkelig ked af at høre, at du har oplevet to angstanfald. Det lyder meget ubehageligt, den måde du beskriver at have oplevet rystelser, vejrtrækningsproblemer og mavekramper. Så jeg kan godt forstå, at du tænker at det kan være, at du har angst. Du skal vide, at det er virkelig sejt, at du skriver ind, det kan være meget svært at sætte ord på sådan en oplevelse, og det gør du virkelig godt <3
Du skal også vide, at du heller ikke er alene om at gå og bekymre dig om hvad andre tænker om én og at performe foran andre. Jeg har snakket med mange andre piger, som også går igennem lignende situationer. Jeg ved godt at det ikke fjerner din bekymring, men nogle gange kan det være rart at vide at du ikke er alene<3
Jeg kender også selv til det at gå og være meget bekymret for at performe overfor andre. Det fyldte også meget for mig, dengang jeg var 16. Faktisk kan jeg stadig til tider bekymre mig om andre, så plejer det at hjælpe mig, at minde mig selv, om at alle andre tænker mere på sig selv end på mig.
Angst er en normal psykisk reaktion, når man står overfor en trussel eller en farlig situation, så man kan nå at reagere. Angstfølelsen er altså en helt normal menneskelig funktion, der tilbage i tiden skulle sikre at vi kunne løbe væk fra farlige dyr eller andre trusler. Der hvor angst kan blive et problem er, når man oplever det ofte, og i situationer hvor man ikke er i fare. Angst kan komme til udtryk på mange måder, både psykisk og fysisk, så det kan være individuelt hvordan man mærker angsten.
Der findes forskellige typer af angst. Nogle angsttyper kan være rettet mod noget bestemt, som fx dødsangst eller eksamensangst, hvor andre typer ikke behøver at være konkrete, men bare en generel følelse af angst. Uanset hvilken type man har, er angst en ubehagelig tilstand at være i og det kan være svært at håndtere helt almindelige hverdags ting.
Jeg kan med god grund ikke give dig en angstdiagnose, da det kræver en læge, psykolog eller anden professionel at vurdere det. Men det jeg kan sige, er at du skal tage dig selv alvorligt. Hvis man oplever angstreaktioner, er det vigtigt at man prøver at finde ud af hvad det er et symptom på, og få noget hjælp til det, da det ellers kan udvikle sig og blive værre. Så jo hurtigere man får den rigtige hjælp, desto bedre sandsynlighed er det for at kunne behandle det eller forebygge en svær udvikling.
Jeg bliver nysgerrig på, om du mon har snakket med dine forældre, en veninde eller en skolelærer om din bekymring? Det kan være svært at gå med en bekymring om angst alene, og derfor kan det være dejligt at blive bakket op af én man stoler på. Hvis du går og er meget bekymret om du har angst, og gerne vil have hjælp, så kan du også snakke med din egen læge om det. De har rigtig godt styr på om det du går rundt og oplever er angst og hvordan du kan få hjælp til det <3
Du er også altid velkommen til at skrive ind til GirlTalk Chat eller SMS rådgivning, hvis du har brug for at skrive mere om det eller noget helt andet, der fylder <3 Vi sidder klar hver aften og lytter til hvad end du har på hjerte <3
Jeg håber at du kan bruge mit svar til noget og så skal du vide, at du er helt okay som du er, og mega modig for at dele dine tanker herinde<3
Kæmpe Girltalk kram herfra