Sophia, 16 år
27. august 2023
Jeg føler et enormt pres og jeg føler mig aldrig god nok
Hej Girltalk
Jeg ved ikke hvad jeg skal gøre
Jeg er 16 år og er lige startet i 1g.
Jeg ved godt at folk siger man ikke skal vide hvad man vil nu og at jeg har rigeligt tid til at bestemme mig. Jeg føler bare et enormt pres til at finde ud af hvad jeg gerne vil.
Jeg føler mig ikke god til noget som helst. Jeg prøver med mange forskellige hobbyer men giver ofte op før jeg rigtigt er begyndt på noget. Jeg føler mig aldrig god nok og jeg føler altid at der er nogen der er bedre end mig.
Jeg ved ikke hvad jeg skal gøre
Kh Sophia

GirlTalks svar
Kære Sophia
Tak for dit brev, hvor er det fint at du skriver herind og deler dine tanker. Jeg vil prøve at svar dig, så godt som jeg kan.
Først og fremmest skal du vide, at jeg skriver med mange andre piger på din alder, som går med lignende tanker omkring ikke at føle sig god nok og bekymringer omkring fremtiden og det pres som ligger på en. Så jeg kan rigtig godt forstå dine tanker og du er ikke alene.<3
Da jeg læste dit brev, kom jeg til at tænke på den nylige dokumentar "Presset ungdom" på Tv2Play, som nemlig handler om en generation af unge som føler sig pressede som aldrig før. Har du set den? Den viser ret godt det pres som den unge generation føler fra sig selv og samfundet.
Jeg får jo lyst til at skrive, at du har masser af tid og at du ikke behøver at vide, hvad du skal endnu. Som du også selv så fint skriver, at du godt ved at folk siger... Jeg kan godt forstå, at det kan være svært at tro på. Man har det med at sammenligne sig selv med andre (det gør jeg også selv) og sætte for høje forventninger til en selv. Måske du kan genkende det? <3
Du skriver at du lige er startet i 1.g. Hvilket betyder nye mennesker, nye lærere, nye fag, nye slags opgaver og afleveringer, nyt miljø osv. Det kan jeg i hvert fald huske, fra dengang jeg startede i gymnasiet. Det er virkelig mange nye ting og nye indtryk på én gang, så jeg tror også, at du skal prøve at give dig selv lov til lige at lande i det og vænne dig til det hele! Måske du kan tale med dine klassekammerater om det, når I lærer hinanden lidt bedre at kende? Jeg er sikker på, at nogle af dem kan genkende dine tanker.
Jeg tror at mit bedste råd til dig er, at give dig selv lov til at synes det er presset og hårdt. Men samtidig huske dig selv på, at du kun lige er startet i 1.g., og at du ikke har travlt. Jeg ved at det kan være svært at tro på, men du har hele 3 år i gymnasiet som du skal igennem, og ikke engang herefter, behøver du at vide hvad du så skal. Det kan være du ender i et sabbatårs-job efter gymnasiet, og finder ud af, at det bare lige er dig! Det kan også være at du arbejder flere forskellige steder, og får en masse livserfaring. Det kan også være at du starter på en uddannelse, og finder ud af, at du hellere vil noget andet. Eller noget helt fjerde. Det jeg prøver at sige er, at man virkelig ikke kan forudse fremtiden. Du er "kun" 16 år, du har ikke travlt og du er helt bestemt god nok <3
Jeg håber at du kunne bruge mit svar til noget. Jeg ved godt at det ikke løser din situation, men forhåbentligt var det rart for dig at dele. Hvis du har mod på det, så tror jeg også det kunne være godt for dig at dele med nogen omkring dig, som jeg også var lidt inde på tidligere. Måske har du en god ven, forældre eller måske en studievejleder på dit gymnasium, der kunne være god at tale med det hele om? <3
Husk at du også altid er velkommen til at skrive ind til GirlTalks chat eller sms-rådgivning, hvis du har brug for at skrive mere eller om noget nyt.<3
Jeg sender dig et stort kram <3
Kærlige hilsner
Isabella