Vicki, 16 år
29. august 2023
Er jeg en god nok kæreste til ham?
Hej jeg har mega bruge for hjælp :((
Jeg har en kæreste ( samme alder som mig ) og vi har været sammen for 3 år. Vi har det meget godt sammen ❤️
men de seneste dage, jeg har tænkt på mig selv og om at hvis han seriøst elsker mig.
Jeg også fik selvmordstanker. Jeg også tænkt hvis han fik nogle andre piger og han gider mig ikke mere.
Jeg også tænkt hvis jeg er god nok for ham og hvis jeg er en god kæreste for ham.
Og han ved ikke at jeg tænker sådan.
Pls hjælp mig 😭😭

GirlTalks svar
Kære Vicki,
Først og fremmest vil jeg fortælle dig, at det er mega sejt og utrolig modigt, at du skriver herind til Girltalk og åbner op omkring dine tanker og følelser. Jeg vil gøre mit bedste for at besvare dit brev.
Det lyder som om, at du er i et rigtig godt parforhold, eftersom I har været sammen i så mange år i. Men ud fra dit brev virker det som om, at du pludselig har fået nogle ubehagelige tanker. Jeg tillader mig at opdele mit svar i to dele, da det virker som om, at det er to ting, der fylder for dig - altså at du er usikker på, om han elsker dig, og så dine selvmordstanker.
Så lad mig starte med at fokusere på din usikkerhed omkring din kæreste. Det virker som om, at din usikkerhed på om han elsker dig, eller om han ikke gider dig mere, hvis der kommer andre piger, er kommet meget ud af det blå. Jeg ved selvfølgelig ikke om der er sket noget særligt mellem jer, som har igangsat disse tanker. Men lige meget hvad, så er det ret normalt, at man engang imellem får nogle lidt usikre tanker, når man er i et forhold, men det er vigtigt altid at dele disse tanker med sin partner, så de kan bekræfte én i, at de elsker en, sådan så tankerne ikke kommer til at fylde for meget.
Jeg er dog sikker på, at din kæreste elsker dig - eftersom du skriver, at i har det godt sammen, og har været sammen i mange år. Men det er helt normalt at man gerne vil have noget ekstra bekræftelse engang imellem, især hvis man føler, at der er gået meget rutine i hverdagen, og man måske glemmer (uden man selv tænker over det) at fortælle sin kæreste i ny og næ, hvor meget de betyder for en. Det styrker også ens parforhold, hvis man kan fortælle hinanden hvilke tanker man har, selvom det kan være svært at fortælle, at man er usikker på ham. Relationen kan kun blive stærkere, jo mere man åbner sig op <3
Du skriver derudover, at du er begyndt at opleve, at du får selvmordstanker. Jeg har svært ved at dykke dybere ned i disse tanker, da jeg ikke helt ved, hvad der ligger til grund for dine tanker. Jeg ved ikke, om der noget, der har trigget tankerne, eller om det er usikkerheden omkring din kæreste, der har igangsat tankerne? Uanset hvad så er selvmordstanker noget som man skal tage alvorligt, og tale med nogle om, så man ikke sidder alene med disse tanker. Der er rigtig mange unge, der sidder med selvmordstanker, så du er bestemt ikke alene <3
Generelt med selvmordstanker opstår de, som et udtryk for at man gerne vil væk eller ud af en situation, som er svær. Det kan både være konkrete situationer eller følelser, der kan trigge tankerne. Når man oplever selvmordstanker, så er min indstilling, at man er nødt til at være nysgerrig på dem. Det kan være svært fordi de kan virke farlige eller ubehagelige - men jeg tror på, at tankerne prøver at fortælle noget. En måde at være nysgerrig på tanker er, at stille sig selv nogle spørgsmål. Det kan være: "Hvorfor føler jeg som jeg gør lige nu?" - "Hvad er det jeg reelt set gerne vil væk fra?" - "Hvad giver de her tanker mig af følelser?"
Hvis du ikke allerede har mærket efter og været nysgerrig på dine tanker, så er mit råd helt klart at blive det. Samtidig vil jeg også anbefale dig at dele dine svære tanker med din kæreste, for det er kun ham, som kan fortælle dig at han elsker dig og kun vil dig <3
Du skal huske, at du er værdifuld, og vi er her for dig, hvis du bliver i tvivl! Derfor vil jeg gerne rose dig endnu engang for at skrive herind til Girltalk. Jeg tænker dog, at det ville være en rigtig god ide for dig at logge ind på vores chat eller skrive til vores SMS, så du kan gå mere i dybden med dine tanker ved at være i en dialog med en rådgiver omkring det. Hvis selvmordstankerne begynder at fylde ekstra meget, så kan du også altid ringe ind til Livslinien på 70201201. Jeg håber, at mit brev har kunne hjælpe dig en lille smule. Jeg sender dig en masse virtuelle kram.
Hilsen
Laura <3