You know who (gab), 14 år
21. august 2023
Jeg har det for real ikke godt
Hejsa Girltalk <3
Jeg har det for real ikke godt…
Alle mine tanker kører rundt.
Er så forvirret omkring alt.
Jeg har forsøgt selvmord 2 gange på 2 uger.
Jeg kan ikke se en mening i livet længere…
Det er simpelhent så hårdt at kæmpe for noget, som alligevel ikke kommer til at lykkedes…
Har brug for at give slip….
Men ved ærligt ikke hvad man gør at at komme af med de her tanker…
Har snakke med mine veninder omkring det, min lærer, mine forældre, min faster.
Det som om tankerne bare bliver større af det.
KÆRLIG HILSEN: you know who😌

GirlTalks svar
Kære Gab,
Tusind tak for dit brev og tak for at dele dine tanker! Ud fra det du skriver, lyder det til, at det føles rigtig svært at være dig lige nu, og det er rigtig sejt gået af dig at skrive herind, da det kan være super svært at sætte ord på sine tanker, når de føles svære <3
Selvmordstanker og andre svære tanker er ofte et symptom på, at der er noget i ens liv, der er særligt svært og, at det hele derfor kan føles uoverskueligt. Disse tanker kan være meget svære at gå med, og man kan også selv blive bange for tankerne - er det sådan for dig måske?
Jeg har før skrevet med piger, der har lignende tanker som dig, så du skal vide, at du ikke er alene, selvom det måske kan føles sådan. Noget, der før har hjulpet de piger, der har skrevet herind, er at kigge lidt nærmere på, hvad der sker "rundt" om tankerne. Starter tankerne i situationer, hvor der sker noget svært, hvor der er nogle, der gør noget træls eller opstår tankerne på bestemte tidspunkter i løbet af dagen? Det kan føles lettende at nå frem til "kilden" til tankerne, hvis man har brug for at komme af med tankerne og give slip på dem, for så måske at flytte sig selv fra de situationer, eller prøve at gøre noget andet, når det sker <3
En anden ting, jeg bruger meget, hvis mine tanker løber løbsk, er at skrive tankerne ned. Det kan føles rigtig rart at få flyttet tankerne ned på papir eller telefon, for at give ens hoved en pause. Så kan jeg efterfølgende tage noten frem igen og kigge på tankerne med nye øjne, dele mine tanker med nogle, eller slette noten igen. Måske det kunne være noget for dig? <3
Det er hårdt arbejde at kæmpe for noget, du ikke synes lykkes, og jeg synes det er så stærkt gået af dig, at du har talt med både dine veninder, lærer, forældre og faster om det! Det er rigtig godt, at du kommer ud med dine tanker, for alle har brug for nogle at tale med nogen. Det lyder til, at du allerede er nået rigtig langt på rejsen mod at få det bedre, og jeg kan mærke, at du har styrken til at gøre det! Jeg håber alt det bedste for dig <3
Husk på, at du har en vigtig plads i denne verden og du skal nok klare det! Jeg kan mærke at du er en fighter og jeg hepper virkelig på dig !
Knus fra Simone