??, 11 år
20. december 2023
Menstruation
Hej Girltalk. Jeg er en pige på 11år snart 12år. Jeg fik min første menstruation fra 2 måneder siden. Min vendinde fik det fra lang tid siden og hun siger hele tiden at jeg skal holde “track” på hvornår jeg for det.. jeg forstår hende ikke? Er der nogen der ville fortælle mig hvad “menstruation track” er?

GirlTalks svar
Kære du,
Hvor er det dejligt og mega sejt, at du skriver ind til os. Jeg kan godt forstå, at du er forvirret, for det kan være rigtig svært at forstå, hvordan det hele helt præcist hænger sammen - jeg ved, at der er flere piger som går rundt med de samme tanker og spekulationer som dig. Jeg havde selv svært ved at forstå det, da jeg var på din alder og lige havde fået min menstruation <3
Hvor er det fint, at dig og din veninde snakker om menstruation. Jeg tror, at det din veninde forsøger at fortælle dig om, er den såkaldte "menstruationscyklus". Det er nemlig, som din veninde siger, en rigtig fin idé at holde øje med, hvornår man får sin menstruation (det vil sige, at man "tracker" den).
I gennemsnit er der cirka 28 dage i en piges/kvindes menstruation - det vil sige, at der går 28 dage fra den første dag man får sin menstruation og til starten på ens næste menstruation. Det kalder man "menstruationscyklussen". Den første dag i din cyklus er derfor den dag du får din menstruation (det vil sige dag 1 ud af de 28 dage). Menstruationen varer typisk 4-7 dage.
Grunden til, at din veninde foreslår dig, at "tracke" din menstruation er formentlig for at du kan holde øje med om den er regelmæssig og med, hvornår på måneden du får den. Det kan være meget rart at holde styr på, så man kan forberede sig selv lidt på den dag man får den. Det er generelt altid en god idé at have både bind og/eller tamponer på sig. Eftersom at du først lige har fået din menstruation for 2 måneder siden, tænker jeg umiddelbart ikke, at den er regelmæssig endnu - der kan gå noget tid. Derudover skal det også siges, at det aldrig er for sent, at begynde at "tracke" sin menstruation, så du kan bare begynde fra nu af. Der findes forskellige apps, som kan hjælpe dig med det - du kan finde dem ved bare at søge på "menstruationscyklus" på app store.
Jeg håber, at du kunne bruge mit svar til noget, og at det gjorde dig en smule klogere på, hvordan det hele hænger sammen. Du kan også læse mere om menstruationscyklussen i vores vidensunivers. Hvis du har flere spørgsmål, er du altid velkommen til at skrive ind til os på chat eller sms, eller sende endnu et brev. Vi vil rigtig gerne lytte, snakke og give gode råd <3
Knus Asta