E, 12 år
04. januar 2024
Mine veninder taler rigtig meget om at gå med top og bh - jeg føler mig udenfor
Hej Girl talk, jeg er en pige på 12 år og her på det sidste har jeg haft det svært i min krop. Alså mest med mine brystet jeg hved godt det lyder dumt men jeg syntes bare de er for små. Jeg er en af de piger i min klasse med mindst brystet (er nok lidt midten) alså selfølgelig har det noget at gøre med jeg gerne vil havde større brystet men alså det er også fordi mange af mine veninder taler rigtig meget om det med at gå med top, bh og sådan noget. Selvom jeg selv går med top føler jeg mig lidt “udenfor” lige på det punkt da jeg går med en normal top uden puder og sådan. Så nogen gange når pigerne står og taler om sådan noget ender de så tit med at spøger hvilke en slags top\/bh man bruger og når jeg så svare får jeg tit at vide “dem bruget jeg også en gang men nu har jeg brug for noget der “holder” Beder fordi jeg jo har “ ordentlige” bryster nu” hvilket bare for mig til at føle mig forkert. Og Jeg syntes ikke rigtig jeg har nogen at tale med det om.

GirlTalks svar
Kære E,
Tak for dit brev til Girltalk. Det er virkelig sejt, at du har skrevet til os og delt dine følelser. Det er ikke altid nemt <3
Først og fremmest vil jeg sige til dig, at der er rigtig mange der har det præcis lige som dig. Vi skriver med mange piger, som føler sig forkerte og usikre på deres krop. Det er selvfølgelig ikke en rar følelse, men det er helt normalt og du er ikke alene om den. Så det er overhovedet ikke dumt, at du føler, som du gør <3
Det lyder som om, at der er flere af dine veninder, som er begyndt at komme i puberteten og oplever at deres kroppe ændrer sig. Det kan være meget forskelligt fra person til person, hvornår det sker, men det skal nok ske for dig også. Jeg kan godt forstå, at du kan føle dig udenfor, når de andre snakker så meget om hvilken top/bh de går med, men jeg synes du skal huske på, at du også kommer til at opleve nogle af de samme ændringer på din krop, som dine veninder gør.
Derudover, så synes jeg også du skal huske på, at der ikke som sådan er noget der er "ordentlige bryster". Alles kroppe og bryster ser forskellige ud - også efter puberteten. Så på den måde kan alle bryster være "ordentlige bryster", uanset om de er store eller små. Og så behøver det heller ikke at være så vigtigt, om der er puder eller bøjler i ens top/bh. Man kan sagtens bruge en top/bh uden puder selvom man har store bryster, eller en top/bh med puder, hvis man har store bryster. Det kommer bare an på, hvad man bedst kan lide.
Som jeg sagde i starten, så er det rigtig sejt at du har skrevet ind til os og fortalt om dine tanker og følelser. Det er aldrig rart at føle, at du ikke har nogen, at snakke med. Jeg tænker på, om du måske kan overveje, at fortælle om dine følelser til nogle af dine veninder? Eller måske du har en mor eller en søster, som du kan dele det med? Ellers er du også altid velkommen til at skrive med os i rådgivningen på Girltalk, hvis du vil tale med nogen om dine tanker og følelser <3
Kærligste hilsner
Astrid