Liva, 17 år
02. januar 2024
Hvad skal jeg gøre for at lære min krop bedre at kende?
Hej Girl talk, jeg er en pige på 17 år.
Jeg har en kæreste, men synes det kan være svært, at vide hvad der kan gøre, at jeg er liderlig, selvom jeg synes min kæreste er en flot fyr. Jeg synes det er kan være svært, at føle om jeg har fået en orgasme eller ej, selvom sex er dejligt. Men ved ikke helt hvordan det kan føles og har aldrig rigtigt sat mig ind i det før jeg fik en kæreste. Derfor kan det være så svært for mig at tage intiativ til sex.
Hvad kan jeg gøre for at vide om jeg har fået en orgasme eller hvornår jeg er liderlig?
Hvad kan jeg gøre for at lære mig selv om min krop bedre at kende?

GirlTalks svar
Kære Liva,
Jeg er glad for at du skriver ind til Girltalk med dine tanker. Jeg synes det er nogle rigtige gode spørgsmål du stiller, og jeg vil prøve så godt som muligt at besvare dem <3
At lære ens krop at kende er et livslangt projekt, og målet må være at få et godt forhold til ens krop. Men det kræver at man bruger tid på at lære sig selv og sin krop at kende, lidt ligesom hvis man var i gang med at lære en ny veninde at kende. Ud fra hvad du skriver synes jeg ikke det lyder som om at du har haft en kæreste før din nuværende, og måske hellere ikke har brugt så meget tid på at have sex med dig selv?
Mit bedste råd er at lære at have sex med sig selv, og finde ud af hvad DU synes er dejligt. Der er ingen opskrift på hvad sex eller onani er, det handler om at mærke ens lyster, og det kan faktisk kræve øvelse og tid at blive god til. Kunne du forestille dig at prøve at onanere og finde ud af hvad du synes føles godt? og derudover gøre dig nogle tanker om hvad der giver dig seksuel lyst, hvilke situationer, hvad kræver det? Følelsen af seksuel lyst opleves forskelligt for person til person, det handler også om hvor meget lyst man har og hvad man har lyst til.
For mange kræver det en masse tryghed at være intime med nogen. Jeg er sikker på at du er tryg ved din kæreste, men måske kunne man gøre endnu flere ting der vil hjælpe? Når du har fundet ud af hvilke ting giver dig seksuel lyst og gør dig tryg kunne du fortælle din kæreste det ? Jeg er sikker på din kæreste synes det vil være rigtig fedt at vide hvad du synes er dejligt under sex.
Nogle gange kan man glemme at den anden jo ikke kan læse ens tanker, og man bliver nødt til at kommunikere ens lyster/ behov for at have god og tryg intim-tid med hinanden. Jeg har også flere veninder som har brugt yoga eller meditation for at lære deres krop bedre at kende. Jeg er sikker på at de nævnte øvelser vil gøre det lettere for dig, at mærke hvad det betyder at have seksuel lyst og hvad du så har lyst til.
Du skriver også at du har svært ved at tage initiativ til sex. Først og fremmest vil jeg gerne pointerer du kun skal have sex og tage initiativ hvis det fordi du har lyst. Hvis du har lyst, men blot har svært ved at tage initiativ har jeg nogle tips til dig. Nogle gange er det bedste bare at sige hvad man tænker, det er på en måde også det letteste. F.eks. hvis du synes din kæreste ser virkelig flot ud, og du har lyst til at han kyssede dig, kan du fortælle ham det ? Det er altid godt med et kompliment og så giv udtryk for en lyst du har.
Jeg håber at det har besvaret dine spørgsmål. Hvis du har lyst til at snakke mere om det, er du altid velkommen til at skrive ind til os på vores chat- og SMS rådgivning som har åbent alle aftener. Jeg lover at der sidder nogle søde unge kvinder klar til at skrive med dig. Hvor var det modigt af dig at du skrev ind, tak <3
Kærligste hilsner Julie.