Mia, 18 år
01. januar 0001
Jeg er meget forvirret over min seksualitet
Hej
Jeg har onaneret fra en meget tidlig alder, jeg begyndte da jeg var 12. Omkring 14 års alderen, begyndte jeg at se porno. Men så var det at det gik op for mig at jeg tændte mere på kvinderne end mændene. Og jeg var også i perioder afhængig af det. Jeg kunne ik få nok, og det skulle hele tiden være vildere og vildere. Jeg er meget forvirret over min seksualtit. Og næsten hele tiden liderlig. Jeg har aldrig haft sex, eller for den sags skyld kysset nogle.
Fra pigen der ikke kan lade vær med at onanere.

GirlTalks svar
Kære Mia,
Tak for dit brev, det er sejt at du fortæller brevkassen om dine tanker om onani og seksualitet. Jeg vil gøre mit bedste for at give dig et godt svar <3
For det første er det meget individuelt og normalt at starte både i en ung og en ældre alder med at onanere. Selvom mange tror, at det kun er drenge der ser porno, er der faktisk også rigtig mange kvinder der nyder at se porno. Det er altså helt normalt. Det er dejligt, at du synes det er rart at se porno og at du udforsker din seksualitet derigennem. At du tænder på kvinderne mere end mændene synes jeg lyder spændende og som noget der er værd at forsøge at blive lidt klogere på. Du kunne jo for eksempel gå og reflektere lidt over nogle af de her spørgsmål:
* Hvordan du føler for kvinder i den virkelige verden?
* Har du nogensinde været forelsket i en kvinde eller kunne du forestille dig at blive det?
* Hvad er det ved kvinderne i porno der tænder dig og hvorfor tænder de dig mere end mændene?
Jeg får også lyst til at fortælle, at der godt kan være forskel på hvilke fantasier man har, og hvad man tænder på i den virkelige verden. På den måde kan der altså være forskel på hvad man tænder på når man ligger og onanerer og fantaserer og hvad man tænder på, når man har sex med en partner. At du tænder på kvinder i porno, betyder derfor ikke at du nødvendigvis tænder mere på kvinder i den virkelige verden.
I dit brev skriver du også, at du i perioder har følt dig afhængig af at se porno. Jeg kan godt forstå at man kan have lyst til at se porno regelmæssigt og ofte. Det er også helt normalt. Det man bliver afhængig af, når man onanerer er den dejlige lykkefølelse og noget der hedder endorfiner, som er et lykkehormon, der udskilles i hjernen når man onanerer. Det er helt normalt at have lyst til at give sig selv den rus, men hvis du synes det er for meget, kunne du prøve at gøre nogle andre ting, der kan give dig en lykkefølelse. Det kunne være at spise noget chokolade, se en god film eller lave nogle andre ting som gør dig glad. Dog vil jeg sige, at det altså er meget sundt at onanere og eksperimentere med sin krop og sine lyster.
Det er sejt, at du dyrker din nysgerrighed til at se noget vildere og vildere og på den måde blive klogere på din egen seksualitet. Mange oplever at deres sexlyst og onanilyst er noget der kommer og går i perioder. Hvis du føler, at din afhængighed af at se porno er et problem for dig og for invaderende for din hverdag, så vil jeg anbefale dig at skrive til sexlinien, de er mere specialiserede i at rådgive om sex.
Jeg håber, at du kan bruge mit svar til noget og ikke føler dig unormal i din seksualitet og onanilyst. Hvis du har nogle tanker, du har brug for at vende omkring det, er du meget velkommen til at skrive til os i rådgivningen<3
Kram fra Helene