Michelle, 13 år
01. januar 0001
Jeg synes det er forkert at advare mod porno
Jeg synes altid man blir advaret mod at se porno og får at vide at porno ikke har noget at gøre med virkeligheden og sådan noget. Jeg synes det er lidt forkert at sige sådan. Jeg er fx begyndt at onanere og har fået en masse tips ved at se porno. Jeg vil gerne bruge pude eller dyne og der ligger bare SÅ mange små film med helt almindelige piger der bruger pude eller dyne. Så kan man se hvordan de ligger og anbringer puden eller dynen og hvordan man skal bevæge sig for og nå frem til orgasme. Jeg har efterlignet meget af det og nu lykkes det bare så fint for mig. Så jeg synes altså det er forkert bare altid og advare mod porno. Det kan være rigtig godt og se og meget nyttigt.

GirlTalks svar
Hej Michelle,
Tak for at dele dine tanker her! Jeg vil forsøge at svare dit brev så godt jeg kan <3
Det lyder rigtig godt at du kan få noget godt ud af at se porno - det er jeg sikker på at der er andre som også kan genkende ! Så bliv endelig ved med det <3
Når medier eller andre advarer mod porno, kan der være forskellige grunde til det. Et eksempel er, at man gerne vil gøre især unge opmærksomme på, at porno ikke er "virkelighed". Der er nemlig flere unge som tror at de skal præstere seksuelt, som de har set i porno, og for nogen kan det både lægge et pres på dem eller give dem en misforstået oplevelse af, hvad sex kan være.
Jeg tror generelt at det er vigtigt at belyse begge sider af en sag. For selvom der kan være nogle negative sider af porno, kan der selvfølgelig også være positive. Man skal bare selv tage stilling til det <3
Ligesom med film, serier og sociale medier, så skal man altid overveje det man ser. Mange ting på film og sociale medier bliver også fremstillet på bestemte måder, for at se godt ud eller tiltrække følgere eller seere. Så ligesom man skal være kritisk overfor det man ser på film, kan det være godt også at forholde sig kritisk til porno. Med det mener jeg bare, at man skal have taget stilling til, hvorfor man ser det og hvad det giver en, og kunne adskille film/porno/sociale medier fra virkeligheden <3
Det lyder også som om, at du har et sundt forhold til at se porno, og at du har gjort dig overvejelser omkring hvordan du kan bruge det og hvad det giver dig, og det tænker jeg bare er mega godt, så bliv endelig ved med det! <3
Hvis du har brug for at skrive med os igen, så er du velkommen til at bruge vores rådgivning, der har åbent hver aften <3
Kæmpe nytårskram herfra!