Nicola, 14 år
18. december 2023
Nu er jeg bare bange for at jeg er blevet gravid
Jeg har haft sex med min kæreste. Vi brugte selvfølgelig kondom, men før han puttede kondom på kom jeg til at røre ved hans pik. Og senere ved mig selv. Jeg er mega i tvivl om hvilken hånd det var jeg rørte hans pik med. Men nu er jeg bare bange for at jeg er blevet gravid på en eller anden mærkelig måde. Og mine forældre ved ikke at jeg dyrker sex og jeg er voldsomt bange for at gå hen til min læge for at spørge om man kan tage en graviditetstest. Jeg ved ikke hvad jeg skal gøre og nu er jeg bange for at jeg er gravid

GirlTalks svar
Kære Nicola
Tak for dit brev til Girltalk og for den tillid du viser os, ved at dele din historie. Jeg tror at mange af brevkassens læsere, kan genkende dine følelser og kan relatere til denne frygt. Jeg synes det er vigtigt at vi deler vores erfaringer med hinanden. Derfor er det dejligt at du tager emnet op!
Allerførst vil jeg sige, nej, du kan ikke blive gravid af at have rørt ved hans pik og efterfølgende ved dig selv. For at blive gravid, skal der sædceller op i skeden, som så herfra kan svømme op i livmoderen og befrugte et æg. Så ud fra det du fortæller, har I været gode til at beskytte jer ved at bruge kondom.
Hvis du har behov for at få afklaring, kan en graviditetstest måske give dig ro. De er ikke så dyre og kan købes i alle dagligvarebutikker. Du skal vente med at tage testen til du er kommet til den dag din menstruation skal komme.
De tanker og følelser du bærer rundt på, kan godt være svære og fylde meget, hvis man går og tænker meget på det. Måske det kunne være en ide at dele dine tanker med din kæreste. Din kæreste har måske ikke tænkt at oplevelsen kunne skabe disse tanker for dig, og ved at dele dine følelser med ham, kan I også deles om ansvaret og bekymringerne. Min erfaring er, at det hjælper at dele disse tanker med andre, når det pludselig fylder meget.
Det er helt okay at du synes det er svært at tale med dine forældre om sex, det er heller ikke noget du behøver at dele med dem. Nogle gange kan det være nemmere at tale med en ven om emnet. Jeg tænker, hvis det fortsætter med at fylde for dig, så ville det være godt at tale med en person du er tryg ved, evt. en forælder.
Jeg håber, at du kan bruge mit svar! Du er også altid velkommen til at skrive ind til os i rådgivningen - vi sidder klar hver aften.
Kærlig hilsen Sofie <3