Pernille, 19 år
01. januar 0001
Er det vigtigt at gå i bad efter sex?
Hej girltalk
Har tit tænkt på om det egenligt er nødvendigt at gå i bad hverken jeg enten har onaneret eller har haft sex med min kæreste og han er kommet oppe i mig. Eller om man kan nøjes med en intim klud og tørre sig med den og ellers bare vaske sine hænder efterfølgende

GirlTalks svar
Kære Pernille,
Mange tak for dit brev. Vi er altid klar til at hjælpe <3
Uanset om man har sex med andre eller rører ved sig selv, er hygiejne af intimområder og af hænder er altid vigtigt for at undgå unødvendig spredning af bakterier. Et bad efter sex er helt valgfrit og op til hvad man selv føler er rart. Det sker intet ved ikke at tage et bad. Det kan dog være en god ide at tisse efter sex, da bakterier kan vandre i underlivets urinrør og i nogle tilfælde give gener. Det kan man ofte undgå ved at tisse af efter sex.
Det er vigtigt at sige, at man aldrig behøver at vaske sig oppe i skeden. Den renser sig selv, og hvis man vasker det område for meget kan det give ubalance i den sunde bakterieflora. Det gælder også hvis ens kæreste eller sexpartner kommer oppe i en. Det renser underlivet også selv efterfølgende og sæden vil helt automatisk komme ud igen.
For nogle kan det føles rart at gå på toilettet efter for at få noget af det ud, og for andre er det rart af blive liggende i lidt længere tid. Begge dele er helt okay.
Jeg håber, at du kan bruge mit svar. Du er altid velkommen til at skrive ind til Girltalks rådgivning hvor vi sidder klar til at hjælpe <3
De kærligste hilsner fra Michelle