Ria, 12 år
04. januar 2024
Kan jeg nogensinde få børn når jeg bliver voksen?
Får jeg snart mens?!!!!🙈
Vokser jeg!!!
KAN JEG NOGENSINDE FÅ BØRN NÅR JEG BLIVER VOKSEN????
Hey Girltalk! <3
Så jeg er en 12 årige pige som har nogle spørgsmål. De spørgsmål stilles nu.
Så det hele startede da jeg var cirka 7 eller 8 jeg havde lige fået lidt kønsbehåring og.. ja! År gik og det voksede og voksede. BUM! Blev jeg højere jeg begyndte at udvikle mig mere og min stemme den, den har faktisk altid været lidt hæs.. Anyways! Jeg begyndte at gå med tøj fra SHEIN! Og da jeg kom i skole med det såååååå.... buuuuuum!!!! Folk sagde det var børne arbejde og sådan noget men det der gjorde mig chokeret var da en der hedder.. lad os kalde hende for cappo sagde at jeg ikke vil kunne få børn og min hormon tingeling vil ikke fungere, Jeg går dog stadig med det men jeg vil bare være sikker.. min mor siger der er kemikalier i alt tøj.. men er stadig usikker :\/
kram ria :)

GirlTalks svar
Kære Ria,
Tak for dit brev til Girltalk. Det lyder som om, at dine klassekammerater har fået sat gang i nogle bekymringer hos dig på grund af dit tøj fra SHEIN. Det kan jeg godt forstå, at du bliver usikker over - særligt når det handler om, om du kan få børn når du bliver voksen eller ej. Men jeg er sikker på, at du ikke skal være bekymret.
Du skriver, at du er begyndt at komme i puberteten, men at du stadig ikke har fået din menstruation. Der kan være mange grunde til, at du ikke har fået din menstruation selvom din krop er begyndt at forandre sig på andre måder. Det har ikke noget med dit tøj at gøre. Puberteten ser forskellig ud for alle, og du kan sagtens få din menstruation tidligt som sent - den skal nok komme.
I forhold til hvad Cappo har sagt til dig om, at dine hormoner bliver forstyrrede af at gå i tøj fra SHEIN vil jeg igen sige, at jeg ikke tror, at du skal være alt for bekymret. Som din mor fortæller dig, så er der rigtig meget tøj med kemikalier i. Det kan være rigtigt svært at gennemskue, hvor man skal købe tøj henne, hvis man helt vil undgå kemikalier.
Derudover vil jeg sige, at du langt fra er den eneste der går i tøj fra SHEIN, eller i tøj der har kemikalier i sig. Det gør de fleste af os nok i en vis grad. Så jeg tror ikke, at dit tøj - om det kommer fra SHEIN eller ej - kommer til afgøre, om du kommer til at kunne få børn, når du bliver voksen.
Selvfølgelig er det altid godt at overveje hvad man bruger på sin krop af tøj, hårprodukter og cremer, samt hvad man spiser og drikker, da der desværre kan være mange kemikalier i disse ting. Men jeg synes ikke at du skal blive bekymret over det, for det må ikke gå udover din livskvalitet, og vi kan ikke altid leve 100% efter bogen. Men et godt råd er at vælge med omhu, hvis du kan mærke at det er vigtigt for dig. Måske kunne du tage en snak med din mor omkring din bekymring? <3
Jeg håber, at det var svar på dine spørgsmål, og at det kan lette lidt på dine bekymringer. Jeg er sikker på, at det hele nok skal gå <3
Husk at du altid er velkommen til at skrive til vores rådgivning, der har åbent hver aften. Her sidder vi klar til at lytte til dig !
Kærligste hilsner
Astrid