riri, 11 år
19. december 2023
Tips og tricks til puberteten
Hey GirlTalk! Jeg ville bare gerne høre nogle tips når man kommer i puberteten <3 Jeg har fødselsdag på søndag (2 advent eller hvad man kalder det) og jeg gider ikke ønske trusseindlæg foran 18 mennesker ❤️🙈 Men jeg vil bare have nogle få tips. hvad for nogle bh\'er er bedst. hvor kan man købe dem. hvordan ved jeg det er den rigtige størrelse? de slags spørgsmål også også om kroppen. Hvad nu hvis jeg sætter tamponen ind forkert eller hvis jeg sætter den op for langt inde? vil gerne øve når jeg får mens <3 Og hvad er den sikreste måde at barbere sig på?🙈 jeg ved det her er kompliceret, men tusind tak ❤️

GirlTalks svar
Kære Riri,
Først og fremmest vil jeg gerne lige fortælle dig, at det er rigtig sejt at du skriver herind til Girltalk med alle dine spørgsmål omkring puberteten. Det er en rigtig indviklet periode, og der sker simpelthen så mange ting med kroppen, da den er i en enorm stor udvikling. Alle de spørgsmål du stiller, er jeg sikker på, at der er rigtig mange andre piger i den alder, som brænder inde med.
Du stiller mange gode spørgsmål, og jeg vil prøve at svare på hvert enkelt af dem. Men hvis du har lyst til at tale yderligere omkring tingene, så er du altid velkommen til at skrive ind på vores chat- eller SMS rådgivning, som har åben hver aften, og vi vil rigtig gerne tale med dig om alle dine spørgsmål til puberteten.
Du nævner først, at du har fødselsdag 2. advent. Det har det været nu. Så kæmpe stort tillykke med fødselsdagen. Jeg håber, at du havde en rigtig dejlig dag. Jeg håber, at du har fået skaffet nogle trusseindlæg uden at du skulle åbne dem foran alle gæsterne.
Efterfølgende nævner du, at du gerne vil have lidt forskellige tips til brugen af bh, samt hvor man kan købe dem henne. Der er rigtig mange forskellige steder, som sælger bh'er. Men jeg ville anbefale dig at tage i Magasins undertøjsafdeling. De har et kæmpe stort udvalg. Derudover kan det også være en god idé at tage i en forretning, som kun sælger undertøj til kvinder. Det kunne for eksempel være Change eller Hunkemöller. Disse butikker kan du helt sikkert finde i dit nærmeste shoppingcenter. Fælles for dem alle sammen er, at de har noget rigtig sødt personale med dygtige medarbejder, der kan hjælpe dig med at finde den perfekte bh til dig i den helt rigtige størrelse. Men hvis du synes de koster for mange penge har h&m også bh'er til færre penge som også er helt fine :)
Det næste som du spørger ind til er i forhold til tampon. Du skriver også, at du gerne vil øve dig, inden du får mens. Men det er måske bedst bare at vente til, at din menstruation kommer, da det kan være svært at få en tampon op uden menstruation og kan også gøre ondt. Måske det er en ide at starte ud med at bruge bind, da det ikke kræver øvelse. Men det er selvfølgelig helt op til dig, hvad der passer bedst til dig. Hvis du gerne vil bruge tampon kan det være en idé at købe nogle af de tamponer der har et inføringshylster der hjælper med at skubbe dem helt op, eller nogle helt små tamponer.
Til sidst spørger du ind til barbering, og hvad der er den sikreste måde. Der findes forskellige slags skrabere, som man kan benytte. Her er det måske en god ide at inverstere i nogle af god kvalitet. Den sikreste metode er at barbere i retning med hårene med noget sæbe eller barberskum. Men her handler det også bare om at prøve sig frem.
Jeg håber, at mit svar til dit brev har kunne hjælpe dig en lille smule med alle dine spørgsmål. Som sagt så synes jeg, at det ville være en god ide at skrive ind til vores rådgivning, da det virker som om, at du har en masse forskellige spørgsmål, som man ville kunne snakke mere om i en rådgivningssamtale. Du kan også læse mere om hvad der sker med kroppen i puberteten her.
Rigtig glædelig jul og godt nytår <3
Kram Laura