Sally, 11 år
03. januar 2024
Jeg er jaloux over at min veninde har fået sin menstruation
Hej girltalk
Min veninde fik mens fra et år siden cirka og hun talte ret meget om det og til sidst blev jeg mega jaloux er det stadig min mor og storesøster fik det begge da de var 16 og er bange for jeg først for det om mange år er det dumt og for meget at sige at jeg var jaloux

GirlTalks svar
Kære Sally,
Tak fordi du skriver til os og deler dine tanker med os!
Ingen følelser er forkerte at have, og det er helt ok at du er jaloux over at din veninde har fået menstruation og at du ikke har. Vores kroppe er alle forskellige og udvikles i forskellige tempo. Min bedsteveninde i folkeskolen fik både menstruation og bryster da vi gik i 4. klasse, og jeg fik først de ting da jeg startede i 7. klasse. Det lover jeg dig ikke er noget som gør mig ked af det eller påvirker mig i dag. Men jeg kunne også mærke jeg glædede mig meget til at blive ‘ligesom hende’ og føle mig lidt mere voksen. Kender du den følelse? Så jeg forstår det godt, men der er intet forkert i at man først for den lidt senere.
GirlTalk har faktisk skrevet en rigtig god artikel om menstruation som du kan læse her hvis du vil. Der skriver de at man får sin første menstruation når man er mellem 9- 18 år. Så det er helt normalt at det godt kan være at der går nogle år, ligesom der gjorde for din storesøster og mor. Det er helt okay at du er jaloux, det er en følelse som er rigtig svær ved at styre, og mit bedste råd vil være i stedet for at være irriteret over du er jaloux, så giv dig selv et kæmpe kram ! Det er helt okay at have det som du har det. Måske kunne du prøve at undersøge hvad der ligger i jalousi-følelsen for dig? du kan stille dig selv spørgsmålet "hvorfor det er så vigtigt at få den nu" og "hvad bliver jeg jaloux over" - måske de spørgsmål kan hjælpe dig til at blive klogere på, hvorfor du oplever den følelse <3
Du skal i hvert fald vide at det både er meget normalt at få sin menstruation når man er lidt ældre end dig, og det er også helt okay at føle jalousi. Hvis du synes at jalousien bliver meget stor kunne du jo også fortælle din veninde at du bliver lidt ked af det når I snakker om det, fordi du ikke har fået din menstruation, og så når du har, kan I begynde at snakke mere om det sammen. Det er helt okay at sætte grænser for veninder, hvis der er ting man ikke kan lide at snakke om. Selvom din veninde har fået menstruation og du ikke har, så er jeg sikker på at der er nogle ting som du har, hun ikke har. Sådan er vi forskellige <3
Jeg håber at det gav svar på dit brev. Hvis du kunne tænke dig at skrive mere om det, eller om noget helt andet sidder vi klar på chat og SMS rådgivningen  <3
Jeg sender dig kram!
Kærligste hilsner Julie.