Cathrine, 20 år
21. februar 2023
Er det godt for mig at have en kæreste, når jeg går og har det sådan her?
Hey GirlTalk <3
Jeg har været sammen med min kæreste i et halvt år. Vi mødtes sidste forår og var venner lidt, indtil det pludselig gik stærkt sidste sommer, og vi blev hurtigt kærester. Han er min første kæreste og jeg er hans.
Jeg elsker ham virkelig, og overordnet har vi det rigtig godt sammen,
Vi er gode til at kommunikere, og det har vi været lige siden at det begyndte at blive seriøst.
Men siden vi fik kæreste-titlen på, i sommers, har jeg virkelig kæmpet med følelser af usikkerhed og mindre værd ift ham.
Jeg er meget tilbøjelig til at gøre ham større end mig, og være meget undskyldende overfor ham. Mindreværd og hele tiden undskylde for mig selv, er en generel ting jeg altid har haft. Jeg tror det bunder meget i min konfliktskyhed, hvilket nemlig også viser sig i vores forhold.
Jeg er meget opmærksom på andres følelser og energier mod mig og omkring mig. Og især med ham. Hvis han virker det mindste irritabel, så bliver jeg trist. Hvis han svarer lidt koldt på min besked, eller bare glemmer at svare, så er det ofte jeg går helt ind i mig selv og begynder at få tarvelige tanker om mig selv og mindreværdskomplekser, og det kan ødelægge mit humør.
Han ved alt det her; han ved at jeg overtænker, han ved jeg ofte gør ham større end mig, og jeg gør mig mindre.
Det skal dog siges, at han er helt vildt god til, at sige mig imod når jeg af automatik, undskylder for mig selv, selvom jeg har ingen grund til det. Han er også meget empatisk og opmærksom på mig og mine følelser, og han prøver at hjælpe mig med det, det kan jeg virkelig mærke.
Derfor kan han også godt mærke endda over besked, at min opførsel ændrer sig - så han kan også få dårlig samvittighed bare af at sige at han ikke kan være sammen eller noget, fordi han er bange for at det gør mig ked af det. På den måde kan det godt blive en ond cyklus nogle gange, når vi begge to er sådan nogle "føledyr", og som begge overtænker mega meget.
Vi havde en snak forleden, hvor han fortalte mig, at han godt kunne føle at han ikke var en god kæreste for mig, fordi jeg netop går og har det sådan her. Efter denne snak, har jeg tænkt endnu mere over det, og prøvet at analysere hvad, det er der gør det ved mig. Det ødelægger kvaliteten af vores forhold: når jeg går og er trist, så bliver han trist af at jeg er det, og sådan bliver vi ved med at hive hinanden ned. Og som han jo siger, så er det jo meningen vi skal hive hinanden op.
Jeg er startet til psykolog her i starten af året, da jeg kan mærke hvor meget det går udover mig. Og selvom, jeg har kunnet mærke, at det har hjulpet mig lidt, kan jeg ikke undgå at \'obsesse\':
Hver evig eneste dag, holder jeg øje med min mobil, om jeg får notifikationer fra ham - jeg sætter \'forstyr ikke\' til for lade som om at jeg er ligeglad, lade som ingenting, men alligevel swiper jeg hele tiden op på min mobil for at se om der alligevel er kommet noget fra ham...
Nogle dage er værre end andre - jeg kan være helt ligeglad og totalt hvile i mig selv, og være i stand til at skubbe de her overtænkninger væk, men andre dage går det helt vildt meget udover mit humør.
Men hvorfor er det jeg bliver sådan her?? Jeg føler jeg bliver så "afhængig" af ham, at jeg ikke kan slappe af i at sidde alene en lørdag aften og se film, når jeg ved han er ude med sine venner.
Jeg stoler på ham, fordi jeg ved at han om nogen ALDRIG ville være mig utro, så det er slet ikke det, jeg bliver usikker på eller bekymrer mig om, så hvad fanden er det så?
Jeg har altid været så god til at være alene og på egen hånd. Jeg har altid elsket mit eget selskab, og kunne hvile i det, og det vil jeg bare så godt kunne blive ved med at være i et forhold - fordi jeg kan mærke, at jeg får det hele til at dreje sig om ham. Jeg vil godt have min selvstændighed tilbage fra før vi blev kærester...
Nogle gange kommer jeg til at tænke på, om det overhovedet er godt for mig at have en kæreste, når jeg går og har det sådan her?
Jeg vil bare ikke give slip på ham, fordi det føles bare så rigtigt at være sammen med ham, og jeg elsker ham så højt.

GirlTalks svar
Kære Cathrine,
Tusind tak for dit brev! Du er virkelig god til at sætte ord på det, der fylder, og det lyder til, at du har gjort dig en masse gode tanker allerede <3
Først og fremmest er det rigtig dejligt, at dig og din kæreste overordnet set har det godt sammen og er gode til at kommunikere. Det lyder til, at I virkelig elsker hinanden højt! Du skriver, at du kæmper med en følelse af usikkerhed og mindreværd i forhold til din kæreste. Hertil skriver du, at du har en tendens til at overtænke de ting han gør og siger, hvilket fører til, at du kan blive ked af det, da du vender følelserne indad.
Du skal vide, at det er helt normalt, at man kan føle sig afhængig af sin kæreste i starten af et forhold. Forelskelsesfasen er på den ene side rigtig dejlig, da følelserne er stærke og man virkelig kan mærke, at man elsker sin partner, men på den anden side kan det være rigtig hårdt, da denne fase også er forbundet med tvivl og sårbarhed overfor sin nye partner. Hvor lang tid forelskelsesfasen varer, kan variere meget fra forhold til forhold, men det kan godt lyde som om, at I stadig befinder jer i denne fase, da jeres forhold stadig er forholdsvist nyt.
Du skriver også, at du føler dig "afhængig" af ham, og at du ikke kan slappe af, hvis han er ude med sine venner en lørdag aften. Som du selv skriver, behøver dette slet ikke være fordi du er jaloux. Når man er forelsket og er sammen med sin partner udskiller hjernen nogle endorfiner, som gør at man bliver glad og opnår en slags forelskelsesrus. Når man derfor ikke længere er fysisk sammen med sin partner, kan man opleve at få en form for "cravings" efter at opleve den følelse igen. Jeg kan selv genkende mange af de ting du skriver. Specielt det med at man hele tiden tjekker sin mobil for at se, om der er kommet nye beskeder. Du skal vide, at det på ingen måde er mærkeligt eller forkert - du er bare forelsket <3
Du spørger, om det overhovedet er godt for dig at have en kæreste. Det er jo bedst noget, du selv kan mærke, så det spørgsmål kan jeg desværre ikke besvare for dig. Men alle de tanker og følelser du går igennem i dit forhold virker for mig meget naturlige, og du skriver jo også selv at du synes, jeres forhold er godt. Det er rigtig dejligt, at I kan snakke sammen om de tanker og følelser I begge har.
For mig, lyder det rigtig fornuftigt at du er startet til psykolog - det kan virkelig hjælpe til at forstå de mønstre og følelser man har. Husk på at det er en proces, så det kan gå frem og tilbage i forhold til om du føler du udvikler dig, det er helt normalt ! Jeg synes du skal fortsætte med at bruge din psykolog som sparringspartner - måske har du også en god veninde eller anden du stoler på, som du kan ringe eller skrive til når tankerne stikker af. Det ved jeg fra erfaring også er rigtig rart, så de kan hjælpe en med at få ro på kaosset der er indeni.
Jeg håber at mit svar har kunne give dig en ro i maven og en følelse af, at det du oplever er helt okay. Jeg ønsker det bedste for jeres forhold og hepper på dig gennem denne svære personlige udvikling du er i gang med - husk! du kan godt og du fortjener at have det rart i dig selv <3
Husk også at du altid er velkommen i vores rådgivning, hvor du også kan dele dine tanker med os. Vi sidder klar hver aften <3
Kæmpe GirlTalk kram herfra!