Grace , 13 år
10. februar 2023
Kan vægt ændringer forsinke min menstruation?
hej girl talk jeg har et spørgsmål.
forhistorie:
jeg har inde for det sidste år haft et forstyrret forhold til mad i lidt over 1 måned kastede jeg ofte op og efter jeg er stoppet med det har jeg spist mindre og min laveste vægt jeg har været på er nok 35 kg 156cm(for et år siden vejede jeg 43 kg)
jeg hved godt at det ikke er godt og der er læge involveret.
men det er noget jeg undre mig over
jeg har fået udflåd i 1 og et halv år
men har ik fået mens min mor fik sin da hun var 12. jeg har hørt at folk med slem anoreksi mister deres menstruation. kan vægt ændringerne have forsinket min.
det blev lidt langt
håber i kan svare❤️

GirlTalks svar
Kære Grace,
Tak for at skrive herind og at dele din historie så åbent <3 Jeg er rigtig glad for at høre, at du er stoppet med at kaste op og at der er en læge involveret ift. dit forstyrrede forhold til mad. Det vil jeg bare så gerne starte med at rose dig for: hvor er det bare sejt og modigt, at du har sagt det højt til din læge og er i gang med at få hjælp. Det er et kæmpe skridt på vejen!
Du spørger til din menstruation og til sammenhængen med din vægt. Det er svært for mig at sige, hvad der giver mening for dig og din krop ift. både din alder og din vægt, men jeg er sikker på, at hvis du deler dine overvejelser med din læge, så vil han eller hun kunne give dig et rigtig fint svar. Eftersom du allerede har involveret din læge, tænker jeg, at han eller hun kender dig og din problemstilling godt nok til at kunne give dig et svar, der passer til netop dig <3 Jeg kan bare sige, at det generelt er meget forskelligt, hvornår piger får deres menstruation for første gang - nogle er 11 år, og nogle er 18 år - men jeg synes, at du skal spørge din læge.
Det lyder som om, at du har snakket med din mor omkring dine tanker omkring menstruation. Det er jeg glad for at høre! Det kan være en rigtig fin idé at dele tanker som dine med nogen, man er tæt på, som man stoler på og er tryg ved. Det kan jeg kun opfordre til, at du bliver ved med, hvis det føles rigtigt <3
Jeg håber meget, at du kunne bruge mit svar til noget. Alle de bedste tanker til dig,
Kram fra Linea