Kiwiprut , 10 år
24. februar 2023
Er det for tidligt jeg har fået udflåd?
Hej. Jeg fik udflåd 54 dage før min 11 års fødselsdag. Faktisk er det kun min mor og en af mine bedste veninder der ved det. Min mor fordi hun vel skal vide det,og min veninde fordi hun har mens og selv har prøvet det. Jeg føler mig lidt underligt tilpas med det fordi jeg føler at det er lidt for tidligt. Hilsen kiwiprut

GirlTalks svar
Kære du,
Tusinde tak for at dele dine tanker - det er mega sejt!
Det er så godt, at du er opmærksom på din krop. Jeg kan godt forstå, at det er overraskende og underligt, at der sker ændringer med din krop. Du er 11 år gammel og det er helt naturligt, at kroppen udvikler sig i den alder. Du er bekymret for, at det er for tidligt, men det er vigtigt at huske på, at det er meget individuelt hvornår man kommer i puberteten. Jeg tænker ikke, at det er for tidligt du har fået udflåd. Jeg tænker derimod, at du er helt normal og lige som du skal være <3
Jeg kan love dig for, at du ikke er alene med dine tanker. Jeg har nemlig skrevet med mange andre modige piger, som har haft lignende tanker. Og husk på, at det er en hel naturlig ting og alle kvinder kommer til at opleve det. Det kunne også tyde på, at du inden længe får din menstruation. Det skal du ikke blive forskrækket over, for det er også helt normalt og betyder bare, at din krop udvikler sig helt som den skal.
Det er super sejt, at du har talt med både din veninde og din mor om det. Det er rigtig godt, at du får talt med nogen om at din krop udvikler sig. Det kan nemlig virke meget skræmmende. Snak endelig med din mor og din veninde, hvis du får nogle spørgsmål.  De kan måske også hjælpe dig med at få købt trusseindlæg og bind. Når de begge selv har oplevet det kan de helt sikkert give gode råd og dele erfaringer med dig.
Du er selvfølgelig også meget velkommen til at skrive til GirlTalk igen. Vi har også en rådgivning, som har åben alle ugens dage, hvor du er meget velkommen uanset hvad du har på hjerte.
Tak for din besked <3
Store GirlTalk kram fra Sara <3