Luna , 11 år
21. februar 2023
Jeg har tanker der gør det svært at falde i søvn
Jeg har i et langt stykke tid haft meget svært ved at falde i søvn. Det er som om at min hjerne ikke vil stoppe med at tænke, den bliver bare ved med at tænke, og det den så tænker er sådan nogle helt vildt ubehalige ting som død, skyderrig, brand, terrorister, og så ender jeg med at værer MEGET længe oppe, og så bliver jeg sur på mig selv og siger at det nu er min skyld at jeg i morgen er træt, og får en dårlig dag. Har i nogle gode råd?

GirlTalks svar
Kære Luna
Tak fordi du har valgt at skrive herind og gerne vil dele dine tanker med os! <3
Jeg er ked at af høre, at du har svært ved at falde i søvn om aftenen og derfor går og føler dig træt. Det er aldrig sjovt, at have tankemyldrer før man skal sove, og det resulterer i, at man kan ligge og blive rigtig frustreret og dertil have endnu sværere ved at falde i søvn.
Det lyder til at være nogle ubehagelige og frygtelige tanker der kører igennem dit hoved og det kan jeg godt forstå du skriver herind omkring. Lige for tiden sker der rigtig mange uhyggelige ting rundt i verden og det kan godt lyde som om, det er noget af det der fylder i dit hoved for tiden. Det fylder også rigtig meget i mit hoved og du er derfor slet ikke den eneste, der kan have svært ved at falde i søvn. Jeg er sikker på det fylder for langt de fleste lige nu.
Jeg synes du skal prøve at snakke med en voksen, som du føler dig tryg ved, som kan hjælpe dig med at få lidt ro og tryghed, der måske kan få tankerne lidt væk. Det kan også være en ven eller veninde, så du kan få sat lidt ord på det, og måske i samarbejde med dem finde en løsning på dit problem.
Derudover er det altid en god idé at lave nogle gode rutiner inden man skal sove. Man kan fx undgå at se fjernsyn/ipad/telefon minimum 30 minutter inden man skal sove - lyset fra skærmene påvirker os nemlig og kan gøre at man har svært ved at falde i søvn. For nogen består en god rutine af at læse lidt i en god bog inden man skal sove, for andre kan det være at lytte til afslappende musik eller meditere (Man kan finde mange playlister med den slags musik på de apps, som man har musik på). Der er altså flere ting du selv kan gøre, for at få ro i kroppen og i tankerne. Måske hjælper det ikke de første gange du prøver, men jeg er sikker på at det med tiden, vil blive nemmere at falde til ro om aftenen.
Jeg håber rigtig meget at det lykkedes for dig, at finde ro igen om aftenen, så du igen kan falde i søvn og få mere energi til hverdagen. Hvis du har brug for at vende dine tanker yderligere med en rådgiver, er du mere end velkommen til at skrive ind gennem vores chat eller sms <3
Knus Kristine <3