A, 12 år
01. februar 2023
Hvordan fortæller jeg mine forældre, at jeg tror, jeg har en diagnose?
Hej
Jeg tror jeg har autisme, men ved ikke hvordan jeg skal sige det til mine forældre
Hilsen A

GirlTalks svar
Kære A,
Tusinde tak for dit brev og for at dele dine tanker med os i GirlTalk. Hvor er det sejt og modigt af dig, at du tør åbne op omkring dine tanker og bekymringer og rækker ud, når du har brug for hjælp. Det er så godt gået <3
Du skriver i dit brev, at du tror, at du har autisme, men at du ikke rigtig ved, hvordan du skal sige det til dine forældre. Jeg forstår godt, at du synes, at det er lidt svært at starte sådan en samtale med dine forældre - jeg tror faktisk, at de fleste som stod i din situation ville have det på samme måde som dig! Det virker dog til, at du rigtig gerne vil fortælle dine forældre om dine tanker, og det vil jeg gerne rose dig for! Det er nemlig rigtig godt at dele sine svære tanker og følelser med andre, så du ikke skal gå med dem alene - du fortjener at have det godt <3
Når jeg skal fortælle mine forældre om nogle lidt svære tanker eller følelser, så kan jeg godt finde på at fortælle dem det hver for sig, så jeg ikke fortæller dem begge det på én gang. På den måde bliver det ikke så overvældende. Derudover har jeg også nogle gange fået fx min mor til at fortælle min far om, hvordan jeg har det, og så derefter tage en snak med dem begge om det. På den måde får de også mulighed for at tænke lidt over det inden, at du snakker med dem om det. Mon det er noget, som du kunne overveje at prøve? <3 Jeg ved også fra nogle af de pigerne vi skriver med i rådgivningen, at det kan hjælpe for nogen, at skrive et brev. På den måde undgår man at skulle tale i virkeligheden som det første, og du kan sørge for at fortælle om alt det du har brug for i brevet, uden at blive afbrudt eller stillet spørgsmål. Så kan I måske bagefter snakke sammen?
Det er rigtig hårdt at gå med sådan nogle tanker alene, og derfor er det mega flot, at du åbner op omkring det – både ved at skrive herind til GirlTalk, men også ved, at du gerne vil tale med dine forældre om det <3 Hvis du har lyst til at skrive mere omkring dine tanker og følelser, så er du altid velkommen til at skrive ind i vores chat eller på SMS-en - her sidder vi klar til at lytte dig <3
Virtuelt krammere og knusere
Signe <3