Alexia , 16 år
03. januar 2023
Min kæreste udøver psykisk vold
Kære GirlTalk
Jeg har været i forhold snart 11 måneder, men jeg bliver desværre udsat for psykiskvold. Jeg oplever det tit via, manipulation eller Kontrol og styring. fx... hvem jeg omgås med, hvad jeg snakker om, snagen i min mobil eller billeder. Jeg føler tit jeg bliver krydsforhøret. Det fucker fucking meget med mit mindset, tanker og førelser. Det har desværre også sat forholdet i nogle dårlige situationer, som utroskab, ovegrab, stoffer osv.. fællesvenner kalder det toxic. Jeg elsker ham utrolig højt og tager derfor ikke andres meninger særlig højtideligt. Om jeg er i forholdet eller ej er mit valg. Ville bare vide om det er normalt at man bliver udsat for Psykiskvold i et forhold? Er jeg den eneste?

GirlTalks svar
Kære Alexia,
Tak for dit brev til Pigetanker!<3 Det lyder til at du befinder dig i en meget svær og kompliceret situation med din nuværende kæreste. Dog kan man fornemme, at du har en fornemmelse for, at nogle af de ting der sker i dit forhold ikke er sunde for dig, og det er et rigtig godt skridt på vejen.
Du spørger ind til to specifikke ting, først og fremmest om det er normalt at man bliver udsat for psykisk vold af sin partner. For at svare på dit spørgsmål kort, så er svaret nej. En kæreste skal udfylde en kærlig og omsorgsfuld rolle i ens liv, og at manipulere dig, kontrollere hvem du snakker med, eller snage i din mobil uden tilladelse er alle eksempler på kontrollerende og voldelig adfærd fra din kærestes side. Og at det dertil har ført til utroskab, overgreb og involvering med stoffer lyder ret bekymrende. Det lyder også til at dine venner oplever jeres relation som usund og muligvis farlig - deres perspektiv er også værdifuldt, da de kender jer begge og kan se forholdet udefra.
Det kan være enormt svært at forlade en kæreste man stadig elsker, men jeg tænker at du godt kan mærke effekten det har på dig, når du bruger udtryk som at det "fucker fucking meget" med dig, på rigtig mange måder. For at få noget klarhed omkring situationen kan du forestille dig, at dit brev til Girltalk i stedet blev skrevet af en veninde til dig, og hun bad om din vejledning. Hvordan ville du råde veninden? Ville du opfordrer hende til at stoppe relationen? Ville du forsikre hende om at hun fortjener en kæreste der behandler hende med respekt og kærlighed? Hvad er dine umiddelbare tanker om situationen?
Jeg mener bestemt ikke, at du fortjener at være i et kæresteforhold hvor der forekommer psykisk vold og manipulation. Det er intet menneske værd at blive manipuleret og krydsforhørt af nogle mennesker i sit liv - og der findes rigtig mange derude der vil elske dig for den du er, på en sund og omsorgsfuld måde, husk det. Kontrol, styring og ekstrem jalousi er ikke tegn på kærlighed, de er voldelige tendenser. Men jeg har også forståelse for, at sådanne forhold kræver mod at komme ud af. Du kan evt. eksperimenter med tanker omkring hvordan du gerne vil have det om lidt tid - om du realistisk set ville trives hvis dit forhold fortsatte som det går nu? Om det er holdbart at ofre din frihed og trivsel? Eller om du hellere ser dig selv i en helt anden situation? Som du selv siger; om du er i forholdet eller ej, er dit valg.
Du spørger dertil også om du er den eneste - nej, det er du bestemt ikke. Selvom psykisk vold ikke er normalt i kæresterelationer, så sker det bestemt også for mange andre. Jeg har selv været i et forhold med en psykisk voldelig partner som også udøvede kontrol og manipulation overfor mig. Det er bestemt ikke nemt at komme ud af, men det er det værd. Kærlighed skal ikke gøre ondt, det skal føles trygt. Og jeg er meget glad for at jeg fandt styrken og modet til at forlade den relation - og man kan godt komme ud på den anden side, det lover jeg. Men i sidste ende er det jo selvfølgelig dit valg hvad du gør herfra.
Du skal vide, at jeg synes du er super sej for at sætte ord på din situation og række ud til os på Girltalk. Jeg vil opfordre dig til at sidde og tænke lidt på nogle af spørgsmålene ovenover, og så virkelig mærke efter hvordan det føles i maven at være sammen med din kæreste. Jeg håber mit svar kan hjælpe dig lidt på vej, og du er ALTID velkommen til at skrive ind til os igen, enten her via Pigetanker men også på vores chat. Jeg ønsker dig alt det bedste fremover!<3
Knus, og held og lykke, Hannah