Becca, 15 år
01. februar 2023
Hvad skal man gøre hvis man mistænker depression?
Hvad skal man gøre hvis man mistænker depression? Hvem kan fortælle om man har det eller ik?

GirlTalks svar
Kærer Becca
Tusind tak for dit spørgsmål, det kan godt virke som lidt en gråzone nemlig <3
Det kan være meget almindeligt at have perioder hvor man har lav energi, er ked af det, eller har svært ved at komme ud af sengen om morgenen. Der kan være rigtig mange symptomer på at man har en depression. Det som er afgørende for om man for diagnosticeret en klinisk depression er både mængden af symptomer, og graden af hvor kraftigt/ofte de opleves. Det kan en læge eller en psykolog vurdere, så i sidste ende er de en af de to, som endeligt kan afgøre det.
Hvis du mistænker at du selv, eller en du kender går rundt med en depression, eller har det svært, så kan det være en rigtig god idé at række ud til enten nogen som du er tryg ved, eller en læge/psykolog. Selvom man kan være ramt af en depression, kan men godt være højfunktionel, og passe sit arbejde/studie, men stadig have det rigtig dårligt, derfor kan det nogle gange være svært at spotte når nogen er depressive. Men uanset om man har en depression eller ej, så er det helt okay at føle at livet er ekstra svært nogle gange, og man kan have brug for at række ud til venner eller familie, og være ekstra god ved sig selv, diagnose eller ej.
Jeg håber at det var svar på dit spørgsmål <3
Husk at du også altid må skrive ind til vores rådgivning, hvor du også kan åbne op for de tanker og følelser du går med <3
Kærlig hilsen Monica