Dorte, 13 år
04. januar 2023
Jeg har ikke lyst til at snakke med dem
Jeg har det virkelig dårligt pt og har lavet selvskade. Mine forældre ved det og det syndes jeg ikke er så fedt. Mine lærere ved det også. Min ene lære har lavet en underretning på mig, og her i morgen (mandag 2\/1) skal jeg til lægen så jeg kan blive henvist til en psykolog. På onsdag (4\/1) skal jeg til en coach, og skal også på et tidspunkt på kommunen, og snakke med dem. MEN HAR IKKE LYST. Hvad skal jeg gøre. Tak på forhånd.

GirlTalks svar
Kære Dorte
Tusind tak fordi du skriver ind til pigetanker. Jeg vil først og fremmest sige, at du er ekstrem modig at skrive herind med dit problem <3 Jeg vil også fortælle dig, at du ikke står alene. Vi får ofte henvendelser fra piger, som har det så dårligt, at de føler, at selvskade er den eneste vej ud. Når vi oplever svære ting i livet, kan man reagere på mange måder, og det virker som om, at du er havnet i en svær cirkel, som ikke er nem at komme ud af. Men heldigvis kan man bryde cirklen - og allerede fordi du har skrevet ind til GirlTalk, har du taget et stort og sejt skridt i den retning!
Jeg forstår også godt, at hele din situation føles uoverskuelig, og at du ikke har lyst. Det kan være meget grænseoverskridende pludseligt at skulle være i centrum og snakke om sine problemer.
Nu skriver du ikke noget om, hvorfor du har det dårligt, og hvad der har fået dig selv til at lave selvskade, men jeg går ud fra, at du ikke har lyst til at have det dårligt trods alt <3 Når jeg læser dit brev tænker jeg på hvorfor trangen til selvskade er opstået hos dig? Kan det være at du føler, at selvskade er den eneste måde, du kan føle, at du har kontrol med dig selv, fordi der sker så mange ting omkring dig, som ikke er rare? Måske kan det være en hjælp til dig selv, at overveje hvad selvskaden betyder for dig og hvilke ting der gør at du har det dårligt. På den måde kan du, måske sammen med enten en psykolog, coach eller en fra kommunen finde ud af hvordan du kan få det bedre?
Du spørger om hjælp til, hvad du skal gøre. Jeg vil råde dig til at stille dig foran et spejl, lukke øjnene, trække vejret dybt helt ned i maven og så åbne øjnene og se dig selv i spejlet og sig: "jeg er stærk, jeg er elsket, og det hele skal nok gå".
Forsøg at tage imod al den hjælp, du får nu med åbne arme, og ikke vær bange, for tro mig, når jeg skriver, at dine forældre, din lærer og alle de andre voksne kun vil dig det bedste <3 De vil gøre alt, hvad de kan, for at du kan få det bedre.
Husk på at du også er meget velkommen til at skrive ind til os på chatrådgivning eller SMS -Der er jeg eller en af mine seje og søde kollegaer klar til at skrive med dig, og hos os er der ikke noget, som er for stort eller småt at skrive om!
Jeg sender dig en masse tanker og kram !
Knus Michelle