Julie , 15 år
18. januar 2023
Jeg har det rigtig svært i skolen
Hey jeg er en pige på 15.
Jeg har det rigtig svært i skolen fordi en af drengene så mig onanere på badeværelset.
Jeg ved ikke hvad jeg skal sige når han taler om det.
Syntes det er vildt pinligt og bliver rigtig ked af det.
Jeg tør ikke at onanere på skoletoilettet mere for er bange for at folk vil se det.
Min mor ved det ikke og hun skal heller ikke vide det
Alle fra 7-9 ved det.
-Julie

GirlTalks svar
Kære Julie,
Tusind tak for dit brev, det er mega sejt, at du skriver herind til os og deler, hvad du har på hjerte. Du er på ingen måde den første, der skriver ind til os om lige præcis de tanker du har, så du er langt fra den eneste, der har det sådan!
At onanere er en helt almindelig ting, som næsten alle mennesker har prøvet og ofte gør, så det er altså helt normalt at have prøvet det. Det at røre ved sig selv er helt naturligt, og det skal du endelig fortsætte med. Det at røre ved sig selv er en ret personlig ting at gøre, og derfor ved jeg, at der er mange, der synes det er meget rart at gøre det et sted, hvor man føler sig tryg. For eksempel gør mange det derhjemme eller et andet sted, hvor man føler, man kan være i fred. Du skal endelig ikke holde op med at gøre det, bare fordi nogen har opdaget dig i det, men måske kunne det være en idé at gøre det et sted, hvor du kan slappe mere af og ikke være bekymret for at blive opdaget. Det er ikke skamfuldt at onanere, men jeg forstår dig virkelig godt, når du skriver, at du har det rigtig svært ved, at der er en dreng, der har opdaget dig og sagt det videre. Jeg ville selv synes, at det ville være en rigtig svær og grænseoverskridende situation, og jeg ville have det præcis på samme måde som dig. Heldigvis er det ofte sådan, at folk hurtigt glemmer sådan nogle ting, så der går nok ikke så længe, før de ikke længere taler om det.
Men indtil da kunne det måske være en idé, hvis jeg hjælper dig med at komme med nogle forslag, som du kan overveje, om du skal prøve af for at komme videre herfra. Det kan nogle gange være rart at få nogle bud på, hvad man kan gøre for at komme videre fra en svær situation.
Hvis du har en god veninde eller ven i skolen, kunne du overveje at tale med hende/ham om, hvordan du har det. Det er altid rart at dele med en veninde, hvordan man føler og på den måde få noget støtte. Det er nemlig virkelig rart ikke at stå alene, så det kunne måske være en idé at dele dine tanker med en veninde.
En anden idé kunne være at tale med en klasselærer eller en anden voksen, som du har det godt med og en, som du stoler på. På den måde kan du få nogle råd til, hvad du skal gøre og få noget hjælp til at få sagt fra overfor drengen, der er efter dig. Nogle gange er det svært at stå med det selv, så det kunne måske være en idé at få noget støtte fra en voksen.
Et sidste forslag kunne være at få sagt direkte fra overfor ham drengen, der er efter dig, og på den måde få sat en grænse. Jeg ved godt, det er virkelig grænseoverskridende, men når man får sagt fra på den måde, har det ofte en rigtig god effekt. Du kan eventuelt gøre det sammen med en veninde eller en voksen, hvis det gør dig mere tryg.
Jeg håber, du kan bruge mit svar til noget, og at du kan bruge nogle af mine forslag. Jeg håber også meget for dig, at det snart bliver bedre i skolen. Du er selvfølgelig altid velkommen til skrive til os i Girltalk igen, hvis du får lyst til det!
Kærlige hilsner
Lise