kianna, 14 år
17. januar 2023
At have det svært i sin klasse
jeg trives ikke i min klasse
jeg har det rigtig svært bland min klasse fordi jeg ikke er det samme sted som alle andre i min klasse
hvordan kan jeg får det lidt beder i skolen

GirlTalks svar
Kære Kianna
Først og fremmest er jeg rigtig glad for at du skriver herind til Girltalk, det er rigtig sejt at du er så god til at række ud og være ærlig, selvom jeg ved det nogle gange kan være svært<3 Jeg vil gøre mit aller bedste, for at komme med nogle forskellige syn på din situation.
Jeg er rigtig ked af at høre at du ikke trives, og at du ikke føler at du er det samme sted som de andre i din klasse. Det må være hårdt at være i den situation. Det kan i hvert fald være rigtig svært at føle sig anderledes, også fordi det nogle gange kan gøre at man også føler sig forkert, hvilket du skal vide at du på ingen måde er! Du er lige præcis som du skal være<3
Nogle gange kan man være uheldig at komme i en klasse, hvor der ikke lige er nogen man passer sammen med. Det kan være at der ikke er nogen man har de samme interesser som, eller det kan være, som du skriver, at man er forskellige steder i livet, og det er der slet intet galt med! Og du er hverken den første eller den sidste i verden der har prøvet ikke at passe sammen med nogen i sin klasse, så du er ikke alene, selvom jeg godt ved at det er svært alligevel.
Lige i forhold til det du skriver med at du ikke er det samme sted, som de andre i klassen, om det så er fordi du er "foran" de andre, eller fordi du er "bagud", så skal du vide at der ikke er ét bestemt "sted" man SKAL være i sit liv, lige meget hvor gammel man er. Vi alle sammen udvikler os på forskellige måder, i forskelligt tempi og det er lige præcis som det skal være. Dog forstår jeg godt at det kan være frustrerende når man ikke er samme sted, som dem man bruger rigtig meget af sin hverdag sammen med.
I forhold til at få det bedre i skolen, så har jeg lidt forskellige idéer.
1) Er der parallelklasser på din skole? Snakker du med nogen fra din parallelklasse? Hvis der er og du gør, så kunne du bruge tid med dem i frikvarteret, så det kun er i timerne du skal være sammen med dem fra din klasse. Hvis du ikke snakker med nogen fra den anden klasse, så kunne du prøve at få kontakt til dem? Hvis de f.eks. spiller et spil i frikvarteret, så kan du prøve at spørge om du må være med.
2) Jeg ved godt at du gerne vil have det bedre i din skole, men nogle gange kan det være at man har mere held med at finde nogle fællesskaber udenfor skolen, hvis man ikke lige passer sammen med nogen fra sin skole. Så du kunne eventuelt prøve at starte til en sport eller en anden hobby? Der findes jo både fodbold, svømning, spejder, noget mere kreativt eller noget helt andet. Det kan du jo prøve at søge efter på nettet eller spørge din lærer eller dine forældre.
Der findes også en hjemmeside der hedder boblberg.dk, hvor man kan oprette en profil, og så kan man skrive med andre der også gerne vil lære nye mennesker at kende, og så kan man finde nogen man har noget tilfælles med og aftale at mødes og lave noget med. Derudover findes der noget der hedder ventilen.dk, som du kan prøve at kigge på og ellers har vi også Girltalks helt eget tilbud der hedder EmpowR, som du kan læse mere om inde på Girltalks egen hjemmeside.
Nogle gange kan man få det bedre i sin skole, hvis man har noget socialt samvær uden for skolen, for så er det lidt nemmere at være i det svære omme i skolen, fordi at man ved at man har nogen at dele sine interesser med, uden for skolen.
3) Nogle gange kan man være i så dårlig trivsel på sin skole/i sin klasse, at det kan være en rigtig god idé at snakke med en lærer, sine forældre eller en anden voksen man føler sig tryg ved. Så kan de enten hjælpe med at få lavet nogle aftaler med klassen om at alle skal være med. En aller sidste mulighed, hvis man er for ked af at gå i sin klasse, kan være at man skifter til en af parallelklasserne, eller skifter skole. Det er dog nogle beslutninger man skal snakke rigtig godt med den voksne om, da det også kan være noget af en omvæltning.
Jeg håber at nogle af disse synspunkter kan hjælpe dig, og ellers skal du altid være velkommen til at skrive herind igen. Både til Pigetanker, men også på vores chat, som har åben hver aften.
Til sidst skal du vide at du er værdifuld, lige præcis på den måde, som du er<3
Knus fra Laura