Sofie, 15 år
18. januar 2023
Min bedste veninde har det virkelig svært mentalt
Hej Girltalk.
Jeg er en pige på 15 år, til daglig går jeg i 9.klasse. Min bedste veninde, har det virkelig svært mentalt. Hun går til psykolog og får hjælp. Men hun har depression, stress, selvskadende og selvmordstruet - hun har prøvet at tage sit liv før.
Vi har været veninder i mange år, og jeg er den eneste af hendes veninder, hun har sagt det hele til. Så jeg går med alle disse bekymringer og tanker. Jeg kan heller ikke snakke med min mor om det, for må ikke sige noget til nogen om det hele. Alle de tanker jeg har i mit hovede fylder, og nogle ganger koger det over, og jeg er helt knust over det, og kan godt komme til at skære i mig selv.
Så mit spørgsmål er:
Hvad skal jeg gøre som bedste veninde? Skal jeg selv få noget hjælp? Eller hvad kan jeg gøre for min veninde?
Håber I kan hjælpe mig.
Venlig Hilsen
Sofie

GirlTalks svar
Kære Sofie,
Tusind tak for dit brev, og hvor er det stærkt og modigt af dig at dele din situation og tanker med GirlTalk! <3
Min første tanke var, da jeg læste dit brev, at din veninde virkelig er heldig med at have dig som veninde! Det er bestemt ikke en nem situation du står i som pårørende, og jeg kan virkelig godt forstå, at du har mange tanker, som fylder for dig. Dig og din veninde klarer det så sejt! Derudover bliver jeg bekymret for de ting du beskriver, såsom at du føler at følelserne koger over og at du kan komme til at skade dig selv.
Jeg tænker det bedste, du kan gøre som veninde er at fortsætte med at lytte til din veninde, og så huske at passe rigtig godt på dig selv samtidig! Det er rigtig vigtigt at huske dig selv som pårørende, også for at du kan være der på bedste vis for din veninde. Du har allerede taget det første store skridt, ved at skrive herind, og hvor er det sejt af dig at få det sagt højt! Ingen skal gå alene med de tanker og det ansvar du føler, og det er helt okay at dele det med nogen <3
Måske du kunne prøve at åbne samtalen op sammen med din mor, så hun kan hjælpe dig med at tage noget af presset af dine skuldre, så du kan række ud til hende, når dit hovedet koger over? Det kan også være med en anden som du stoler meget på. Jeg er sikker på din veninde også vil dig det bedste, og vil være okay med, at du også passer godt på dig selv. Uanset hvad, så tænker jeg at det er vigtigt at du deler det med nogen, så du kan få lidt luft til de svære følelser. Det er virkelig vigtigt at man tager sig selv og sine følelser alvorligt <3
Husk, at du også er værdifuld og at alle har brug for en at tale med! <3
Jeg håber du kunne bruge mit svar, og jeg ønsker dig alt det bedste! Du er også velkommen til at skrive ind til vores rådgivning,  her kan du også få luftet dine svære tanker og følelser helt fortroligt og anonymt<3
Knus fra Simone