Annabelle , 24 år
01. januar 0001
Er lidt flov over at gynækologisk undersøgelsen ikke lykkedes
Hej Girltalk
Jeg har været ved lægen, da jeg har nogle smerter i underlivet og i højre side af mave ved lysken. Lægen tog en urinprøve men den så fint ud og infektionstallet var også fint. Hun sagde hun kunne lave en gynækologisk undersøgelse på mig, men det har jeg aldrig prøvet før men jeg sagde ja til det. Problemet var bare, at det gjorde så ondt at hun ikke kunne få to fingre op og måtte stoppe. Hun spurgte mig om jeg havde haft sex før, men det har jeg ikke - hvilket jeg synes er lidt pinligt, når jeg er 24år. Så sagde hun at jeg nok var meget stram. Nu tænker jeg bare om det overhovedet er muligt og kan lykkes for mig at få lavet sådan en undersøgelse? og om en fyr kan trænge ind i mig når jeg skal have sex ? Er lidt flov over at gynækologisk undersøgelsen ikke lykkedes.

GirlTalks svar
Hej Annabelle,
Tusind tak for dit fine brev!
Først og fremmest håber jeg, at smerterne er blevet bedre, og at du er blevet klogere på, hvad der gjorde ondt, og hvad der kan gøres ved det. Det er vildt godt, at du gik til lægen, da du kunne mærke, at noget føltes forkert. Det skal du endelig gøre igen, hvis det fortsætter eller ikke er blevet bedre <3
Du nævner, at du er bekymret og pinlig over at undersøgelsen ikke kunne blive færdiggjort. Ud fra det du beskriver, tror jeg slet ikke der er grund til bekymring. Det er en vildt grænseoverskridende ting at få en gynækologisk undersøgelse, og der kan være flere grunde til, at den ikke lykkedes. Som lægen siger, kan det være fordi du er stram. Nogle er mere stramme end andre, og det kan gøre det sværere at få noget op i sig. Det kan også være fordi du spænder op, både pga. situationen af en fremmed der skal kigge på en, men også hvis det føles ubehageligt. Det er der mange piger der oplever ved gynækologiske undersøgelser. Det er altså ikke en underlig eller dårlig ting at undersøgelsen ikke kunne blive udført, og du skal ikke føle dig forkert over det. Hvis du gerne vil prøve undersøgelsen igen, kan det være en god ide at sørge for, at din læge er klar over, at der skal sættes tid af til det, og at du er nervøs for undersøgelsen.
Du kommer også ind på at du er bange for, at du er for stram, både til en undersøgelse, men også til samleje med en fremtidig partner. Mange kan sagtens have sex og onanere, men have svært ved gynækologiske undersøgelser og det er slet ikke underligt. Jeg kan også godt forstå, hvis du synes det er pinligt ikke at have haft sex, men det vil jeg gerne bekræfte dig i, at det ikke er. Det er super fedt, at du har mærket efter og venter, indtil du finder en, som det føles rigtigt med <3
Hvis der kommer et tidspunkt, hvor du finder en du gerne vil have sex med, er det en god ide at gå ind i det langsomt og varme op, også hvis du er lidt stram. Det kan være en god ide at have en masse forspil, få finger, bruge sexlegetøj og lignende. Det er også vigtigt at have en åben dialog, da sex i høj grad også handler om at snakke om sex, og hvad man har lyst til, og hvad der fylder.
Hvis du oplever store smerter i dit underliv og vagina ved penetration, enten alene eller med en partner, og det er vedvarende, ville jeg anbefale en læge, da det kan være tegn på noget mere alvorligt. Men igen, ud fra hvad du har beskrevet, tror jeg ikke er grund til bekymring, men at du bare skal prøve dig frem med din krop og give den tid til at slappe af.
Er du fortsat i tvivl, er du altid velkommen til at skrive ind og spørge i Girltalks rådgivning. Jeg håber dog at mit svar har hjulpet en smule, og så ønsker jeg dig alt det bedste herfra <3
Knus Elisabeth