Anne Marie, 16 år
01. januar 0001
Jeg er den mest generte af os og kom ret hurtigt til at stå udenfor
Mig og fire veninder har lige været på telttur. Den ene havde et telt i forvejen og så lånte vi et mere så vi havde to og godt kunne kunne være der. Vi skulle dels til en koncert og så boede vi på en campingplads et par dage. Det blev godt nok ikke lige hvad jeg regnede med. Dels var vejret dårligt og dels havde jeg ikke lige tænkt over tallet. Fem var et dårligt tal. Jeg er den mest generte af os og kom ret hurtigt til at stå udenfor. De andre fandt sammen parvis og hyggede fysisk med hinanden, you know, i teltene. Jeg ville godt have været en del af det men var genert og kom så til at stå udenfor. Jeg synes ikke det var en god oplevelse og synes det har ødelagt mit feriehumør lidt. Kan i hjælpe mig med at få det lidt tilbage?

GirlTalks svar
Kære Anne Marie
Tusind tak for dit brev. Det er super fedt, at du skriver ind til os og deler dine tanker og følelser, som du har haft i denne her situation <3
Jeg kan godt forstå, at det ikke har været den bedste oplevelse for dig. Det er aldrig rart at føle sig udenfor og ikke være med i fællesskabet. Jeg er ked af, at du har haft det sådan på teltturen med dine fire veninder. Det kan være ekstra hårdt, når man er på en længere tur, hvor det ikke bliver bedre efter noget tid. Det er heller ikke nemt at være i, når det er nogle af ens venner, der holder en udenfor. Så jeg kan sagtens forstå, at hele turen har påvirket dig. Det er helt forståeligt, at det har været skuffende.
Du skriver, at du gerne vil have nogle gode råd til, hvordan du kan komme i feriehumør igen, og det vil jeg rigtig gerne prøve at hjælpe dig med. For det første vil jeg råde dig til, hvis du har nogle andre venner, at række ud til dem og høre, om de vil lave noget hyggeligt i ferien. Det kan hjælpe på humøret at være sammen med nogle andre venner, som ikke giver sådan en følelse. I kan fx tage på cafe, lave mad eller tage ud at shoppe sammen.
Det kan også hjælpe at lave noget hyggeligt med familien. Det kan fx være at tage en tur på stranden eller se en film om aftenen. Der er mange gode film, som kan gøre en i bedre humør eller hjælpe med at få tankerne lidt væk. En tur i bio kan måske også hjælpe på humøret!
Det kan også være hyggeligt at lave noget lækker sommermad. Det kan fx være en sommersalat eller en vandmelonsalat. Det kan du både gøre alene eller med familie eller venner. Du kan også lave en frisk lemonade! Det smager virkelig skønt og sommerligt, og jeg synes, man kan komme lidt i feriestemning af det. Det kan også hjælpe at sætte noget god sommermusik på fx spansk musik eller noget andet, som kan gøre dig i godt humør.
Hvis du i løbet af sommeren igen får brug for vores hjælp til at komme i et godt feriehumør, er du også altid velkommen til at skrive til vores Rådgivning <3
Jeg håber, du kunne bruge mine råd til noget og kan komme i lidt bedre feriehumør! Og så håber jeg, at resten af din sommer bliver rigtig god <3
Kram Anna