Mille, 12 år
11. juli 2023
Jeg er meget på snapchat - jeg ved fyrene bruger mig.
Hej
Jeg er en pige som er meget på de social medier. Især meget snapthat! Og inde på snapthat bliver drenge ved med at add mig.
Jeg siger ja til deres anmodning og det er lidt dumt!
Fordi det første de gør er at spøger om billede! Og så sender jeg jo de flotteste billeder jeg har ad mig selv og de gør det samme tilbage. Og det ligger der jo intet problem i, men det kommer nu!
Jeg er 12 år, og er godt inde i puberteten, det vil også sige at jeg har ret store bryster også i for hold til at jeg er 12 år. Hver gang jeg sender et billede af mig selv er det eneste jeg får tilbage “hold kæft nogle store jadder”. Og jeg bliver rigtig ked af det vær gang! Det er som om at det kun er det udenpå der tæller! Og de bliver ved med at skrive alt muligt lort til mig om min krop! Og det eneste de gør det er jo at de bruger mig, og jeg ved jo godt, at de bruger mig, men og få så mange komplimenter gør mig bare glad!
Også oppe i skolen, lige så snart jeg har en stram trøje på, er alle drengene efter mig, os dem der går i 4. Eller 9. Det er fuldstændig lige meget for dem, så længe de kan se mine bryster!
Jeg kan ikke gemme mine bryster, og jeg burde at kunne gå i det tøj jeg ville! Mine mande lærer kigger os efter mig hele tiden, og det begynder at pisse mig af!!
Har virkelig brug for nogle råd og lidt hjælp!!
VH Mille 12 årig pige

GirlTalks svar
Kære Mille <3
Tusinde tak for dit fine brev! Hvor er det bare mega sejt, at du skriver ind og deler dine tanker med GirlTalk. Du skal vide, at du ikke er alene om at have det på den måde - der er mange piger, som dealer med samme tanker og følelser.
Først og fremmest vil jeg sige, at du virker enormt velreflekteret, og det er tydeligt at mærke, at du har gjort dig mange tanker omkring det hele. Jeg synes, at det er virkelig stærkt, at du er i stand til at se, at det måske ikke er så hensigtsmæssigt at acceptere alle anmodninger på snapchat, men igen du er ikke alene om at falde i - det kender vi alle til. Derudover hvor er det sejt, at du står ved dine holdninger til, at du bør kunne gå i det tøj, du vil, uanset hvordan din krop ser ud, for selvfølgelig kan du det, for dine bryster er helt normale og slet ikke forkerte! Det må du endelig ikke glemme for det er så vigtigt at huske på og fortælle sig selv.
Du skriver, at du kommer til at acceptere alle anmodninger på snapchat, selvom du godt kan se, at du måske ikke burde det. Jeg kan virkelig godt forstå, at du nyder opmærksomheden, du får fra fyrene, men alligevel er du ikke glad for måden, hvorpå de svarer dig. Har du overvejet, hvorfor du adder dem, og om der kunne være andre måder, du kunne få opmærksomhed og komplimenter på? Personligt synes jeg, at det er rigtig rart at føle sig hørt og få en form for bekræftelse fra mine veninder og familie. Det behøves ikke udelukkende at være fra det modsatte køn, men også fra folk, som man holder af.
Du nævner, at du synes, at det er forkert, hvordan fyrene reagerer på dine snapchats, og igen hvor er det sejt, at du sætter ord på når du mærker at deres svar ikke er i orden og ønsker råd til at takle det. Jeg synes, det er virkeligt stærkt, at du ønsker at stå op for dig selv og opsøger GirlTalk med henblik på at få hjælp. Du er så god til at skrive dine tanker og følelser ned, kunne du overveje at skrive det til fyrene, som skriver til dig eller sige til dem in real life? Det kan måske være svært først, men du kan prøve det af. Jeg tror, det er vigtigt, at man øver sig i at sige fra og husker hvad du står for og ikke vil. På den måde passer du på dine personlige grænser.
Du afslutter dit brev med at skrive, at du føler, at dine mandlige lærere kigger efter dig. Det virker klart ubehageligt og er deres blikke med en forkert intension, så er det ikke ok. Du kan overveje at tale med nogen i skolen om det fx en af dine kvindelige lærere. Det kan være en god ide at få andre til at se det lidt udefra og give dig råd, hvis det er noget som forsætter. Det er vigtigt det ikke kommer til at fylde for meget for dig.
Jeg håber, at du kan bruge mit svar, og det har givet stof til eftertanke. Hvis du har yderligere spørgsmål, er du altid mere end velkommen til at skrive til GirlTalk på chat eller sms. Jeg håber, at du har en dejlig sommerferie og nyder det gode vejr med dem omkring dig!
Knus Esther <3