Pige i krise, 11 år
17. juli 2023
Jeg føler mig virkelig som et bæst
Hej girltalk. Jeg er en pige på 11 år som allerede gror hår, som i jeg føler mig virkelig som et bæst. Så jeg fandt en uåbned pakke skrabere i min mors skab jeg begyndte at skrabe under mine arme og det virkede helt perfekt. Dog er det helt rødt nu og klør virkelig!
Hvad skal jeg gøre?
Kh pige i krise

GirlTalks svar
Kære Pige i krise.
Det er så dejligt, at du skriver ind til GirlTalks brevkasse. Jeg er helt sikker på at andre piger kan genkende den situation du beskriver og vil læse med på svaret - så tak for det!
Du skriver, at du føler dig som et bæst. Jeg kan godt forstå, at det føles super mærkeligt, når man pludselig begynder at få hår steder, man ikke er vant til. Jeg kan også huske, at jeg selv gik lidt i panik :)
Men det er heldigvis en helt naturlig ting, at der begynder at gro hår nye steder, når kroppen kommer i puberteten og det sker for alle - både piger og drenge.
Det er meget forskelligt, hvornår man går i puberteten og ens krop begynder at ændre sig. Der er mange piger, som kan føle sig lidt usikre, når det sker for dem, fordi det hele er nyt, og man pludselig skal forholde sig til noget, man ikke har været vant til. Så du skal bare vide, at det er helt naturligt, og at du bestemt ikke er et bæst - tværtimod - du er helt normal, og lige præcis som du skal være! <3
Husk at du ikke er alene om at kroppen begynder at ændre sig, måske er der andre fra din klasse som også oplever det samme, men heller ikke snakker højt om det, fordi de måske synes det er pinligt. Nogle gange kan det være rart at snakke med andre omkring de ændringer man oplever, og mærke at man ikke er alene og kan hjælpe hinanden.
Man bestemmer selv om man vil fjerne håret eller man bare vil lade det gro, begge dele er fuldstændig okay og noget du selv skal mærke efter, hvad der er rigtigt for dig.
Du skriver, at det er blevet rødt og nu klør under armene, og det er der helt sikkert råd for! Man kan sagtens gøre nogle ting for at undgå at armhulerne bliver irriteret.
Det er f.eks. vigtigt at man bruger en ren skraber og holder skraberen ren efter man har brugt den - hvis der er alt for mange bakterier og døde hudceller på skraberen, kan ens hud godt blive irriteret af at bruge den. Det er også en rigtig vigtigt at smøre barberskum/gele på området man vil barbere først, eller barbere sig under bruseren. På den måde blødgører og fugter man huden, og sikrer at området er rent, mens man bruger skraberen. Til slut er det vigtigt at vaske og rense området du har barberet og bruge en fugtighedscreme, som ikke indeholder for mange parfumestoffer der kan genere hårsækkene.
Du skriver, at du har fundet nogle af din mors skrabere, og måske du også kunne fortælle hende, at du er begyndt at få hår under armene? Så kan I måske gå ud og købe en skraber og noget barbergele sammen? Husk at det er helt naturligt og intet at skamme sig over, og din mor vil formentlig synes at det ville være hyggeligt med en lille tøsetur og være glad for, at du har lyst til at fortælle hende om det <3
Jeg håber du kan bruge mine råd til noget - vigtigst af alt må du ikke føle at du er alene om at føle dig i krise, der er mange andre som har stået i præcis samme situation som dig og hvor er du sej at du skriver ind og deler <3<3<3
Og husk at du altid er velkommen til at skrive ind til vores chat, hvis du har mere på hjerte!
Masser af kram fra Louise