Sif, 13 år
18. august 2023
Jeg føler mig klam når jeg sender billeder til drenge
Hej, jeg føler mig klam når jeg sender til drenge, men kan ikke stoppe.
Jeg er 13, og begyndte for noget tid siden at bruge en app kaldet \'Wizz\'. Den er designet til at få venner med nemt, og folk skriver beskeder osv.
Men i stedet for piger, skrev en hel masse drenge til mig, og jeg kunne godt lide opmærksomheden. Flere af dem fik min snap, og jeg troede at jeg måske ville få gode venner, eller måske en kæreste.
De bad mig næsten alle om at sende billeder til dem, men i starten sagde jeg nej. Efter lidt tid, var der en, der lokkede mig til det. Jeg begyndte at sige ja til flere, selvom at jeg følte mig beskidt og ulækker efter hver gang. Jeg stoppede med at sende billeder, men mødte en dreng jeg syntes var meget sød. Han virkede interreseret i mig, hvilket gjorde mig helt obsessed. Da han så en dag spurgte mig om at sende, sagde jeg ja. Jeg følte mig igen klam og ulækker, men jeg kunne ikke stoppe. Hans komplimenter om min krop gjorde mig mere selvsikker i øjeblikket, men det falmede hurtigt igen.
Jeg er oprigtigt forelsket i ham, selvom det efter alt dette lyder som det mest idiotiske i verden. Jeg er bange for at han bare bruger mig for min krop, og at hans komplimenter og interesse bare er overfladisk.
Udover det er jeg vildt bange for at min familie eller venner skal finde ud af det. Det har altid bare været mig og min mor, og hun har altid advaret mig mod netop dette. Jeg ville ikke kunne leve med det hvis hun fandt ud af det.
Efter at have skrevet det her, kan jeg godt se at det er min skyld det hele. Jeg kan ikke udholde at gå alene med det mere.
På forhånd, tak.
Kh Sif

GirlTalks svar
Kære Sif,
Hvor er jeg glad for du skriver ind til os her på GirlTalk <3 jeg føler virkelig med dig og din historie gør at jeg får lyst til at give dig et kram, fortælle dig du ikke er alene og du ikke har noget som helst at skamme dig over.
Jeg kan virkelig godt forstå du har været nysgerrig på at få nye venner, måske en kæreste og snakke med andre gennem appen. Jeg tænker også at alle kan nikke genkendende til at opmærksomhed kan føles utroligt dejligt, måske endda også få en til at føle man bliver set eller måske endda at man er mere værd. Hvis opmærksomheden ikke er helt gratis, altså der er nogen der vil have noget fra en, i dit tilfælde at du skulle sende nogle billeder, som jeg fornemmer du måske ikke havde lyst til at sende, kan det føles enormt grænseoverskridende og man kan føle sig "beskidt" og "ulækker" som du beskriver.
Jeg vil dog gøre meget klart for dig at du på ingen måde er beskidt eller ulækker, alle kan blive fanget i at gå over sine grænser. Alle vil gerne føle sig værdifulde og set, det er bare så vigtigt at huske sine egne grænser og ikke at overtræde dem på bekostning af dette. Jeg har også lært, at man skal undgå at lægge sin værdi i andres hænder, for de kan også tage den fra en igen. Med det mener jeg, at din selvfølelse og værdi skal komme indefra, og ikke pålægges af andre omkring dig. Det er helt normalt at føle sig usikker på sig selv, men måske kan den her opmærksomhed som du har fået på situationen, starte en proces hvor du begynder at give dig mere selvkærlighed og omsorg <3
Angående din forelskelse vil jeg først virkelig understrege, at det på ingen måde lyder idiotisk. Forelskelse kan komme ud af det blå og har man ikke kontrol over det, man bliver revet med, lige meget om man vil det eller ej. Du beskriver ikke i brevet hvilke slags billeder du sender, men jeg fornemmer der måske er billeder af en seksuel karakter? I så fald, hvordan ville det være for dig ikke at sende den slags billeder? Eller måske billeder generelt? Hvis han også er vild med dig og ikke blot bruger dig, er han interesseret i det du har at sige, hvad du synes er spændende og hvad du går og oplever. På den måde kan du se om hans interesse holder stik, uden at gå over dine grænser.
Du nævner du er bekymret over at folk finder ud af det og din mor havde advaret dig om ting som dette. Jeg får dog lyst til at spørge dig om hvad der ville ske hvis du fortalte hende om det? Nu kender jeg ikke din mor, men jeg håber hun ville støtte dig hvis du skulle få lyst til at sige det alligevel. Jeg forstiller mig hun hellere ville vide noget om det, end at du skulle gå alene med det. Husk på, at vores forældre også har været unge en gang, og selvom de måske ikke altid indrømmer det, så har de helt sikkert også gjort ting i deres ungdom, som de fortryder eller har skammet sig over. Det er helt menneskeligt at begå fejl <3
Til sidst får jeg lyst til at fortælle dig at det ikke er din skyld, du er ikke forkert <3 det kan være enormt svært at mærke sine egne grænser og sætte dem, men du er vildt sej og virkelig godt på vej <3
Jeg håber du kunne bruge mit svar til noget. Hvis du har yderligere spørgsmål, er du altid mere end velkommen til at skrive til GirlTalk på chat eller sms.
Stort knus,
Pi