Cille, 14 år
12. maj 2023
Skal sove med min veninde for første gang
Jeg har en rigtig god veninde. Vi har snakket om at snart skal prøve at sove sammen for første gang. Vi har så snakket en masse om hvad vi skal lave og hvad vi har på når vi sover osv. Så har joket med at vi jo slet ikke behøves at ha noget på. Nu er det blevet lidt mere seriøs snak. Jeg vil virklig gerne men tænker også at mine forældre jo gerne vil ha jeg er en pæn pige og så går det vel ikke? Jeg er virklig i syv sind. Hvad skal jeg gøre?

GirlTalks svar
Kære Cille,
Først og fremmest vil jeg fortælle dig, at det er utrolig sejt, at du skriver herind til Girltalk gennem Pigetanker. Det er rigtig vigtig at tale med nogen om, hvordan man har det. Jeg tror, at der er rigtig mange, der kan relatere til dine tanker, som du beskriver i dit brev. Det er helt normalt, at man i din alder oplever, at man gerne vil prøve nogle forskellige grænser af med sig selv og måske også med sine relationer.
Men lad os prøve at dykke lidt ned i din specifikke situation. Du skriver, at det er første gang, at du skal sove sammen med en veninde. Det lyder rigtig hyggeligt. Men du forklarer også, at I er begyndt at have seriøse samtaler omkring hvor meget tøj I skal have på, når I sover sammen. Det er helt normalt at prøve forskellige ting af sammen med en veninde, som man føler sig tryg sammen med. I kan jo altid finde ud af på dagen, hvad i mest har lyst til, og hvad i føler for.
Jeg synes ikke, at du skal tænke så meget over, hvad dine forældre synes faktisk. Du er i en alder, hvor man prøver forskellige ting af, og man udforsker måske også forskellige seksualiteter. Jeg kan ikke se, hvordan du ikke skulle være en pæn pige, bare fordi du udforsker forskellige ting. Det er bare helt normalt.
Det er vigtigt at sige, at både du og din veninde skal føle sig trygge, men det lyder virkelig sådan, når nu at du skriver, at I snakker sammen om tingene inden. I behøver jo ikke at prøve alle grænser af første gang I skal sove sammen, men I kan måske også bare tale sammen om tingene, og hvad I har lyst til. Der behøves måske ikke være så mange forventninger til aftenen, men mere bare at det skal være hyggeligt, og I skal føle jer trygge! Jeg håber, at det giver mening.
Jeg håber, at du har kunne bruge mit brev til noget - eller i hvert fald kan det forhåbentlig sætte nogle tanker igang hos dig. Du er altid velkommen til at skrive ind til Girltalks chat- og SMS-rådgivning.
Kæmpe Girltalk kram til dig!